Hej,
jag behöver justera in min nyinstallerade FTX anläggning. Men var kan man hyra en vent(direktflödesmätare) i Stockholmstrakten? Jag förmodar att de är svindyra att köpa!
MVH
Stenper
 
Jag hade en firma som justerade in min anläggning. Det tog ca en timme och det kostade 3500:- inkl restider. Då fick jag ett protokoll på inmätningen. Det verkade meckigare än jag tänkt mig och han hade mer utrustning än bara flödesmätaren. Hade också tänkt göra det själv genom att låna hem prylar från jobbet, men insåg att min egen tid var mer värd än att ägna en minst en hel dag åt det :)
Vet dock inte var man kan hyra dessa prylar.
 
Jag tog en tunn plastsopsäck på 180(?) liter och mätte tiden (typisk några sekunder) det tog att fylla den.

Sedan är det bara att räkna ut flödet i liter per minut eller vad man nu vill ha för enhet.
 
  • Gilla
DruttenOGena
  • Laddar…
Hej och tack för svaren! Min tanke är att jag lär mig mer om hur anläggningen fungerar och justeras om jag gör det själv! Undrar vad man mer hade för utrustning, kan inte riktigt komma på något annat än flödet att mäta? Iden med sopsäck är iochförsig genialisk, men blir det inte för inexakt? Jag hittade med litet googlande företaget Soliduct som hyr ut mätare via postorder.
http://www.soliduct.com/varmeatervinning/uthyrning-luftflodesmatare.htm
Men det vore ju enklare att hyra i trakten!
/Stenper
 
Vad jag förstod på killen som gjorde jobbet hemma hos mig så gjorde han först en justering av fläktarnas varvtal för att få till maxbehovet av luft för hela huset. Sedan gick han runt och justerade till och frånluftsdonen.
Sist tror jag han ställde in de olika fläktvarvtalen för max, normal och min drift.
 
Man klarar sig med en tryckmätare som visar 0,1-100 Pa och tillverkarens anvisningar. Annars är en varmtrådsanemometer som Swemaflow 233, eller en TSI med frånluftstos populära.
 
Redigerat:
FGkonsult skrev:
Man klarar sig med en tryckmätare som visar 0,1-100 Pa och tillverkarens anvisningar. Annars är en varmtrådsanemometer som Swemaflow 233, eller en TSI med frånluftstos populära.
Och vill man vara ännu mer basic så går det med ett vanligt u-rör. :)
 
Jag byggde en egen födesmätare av 2 plasttrattar + en snutt rör (ca 80 i dia). Tratt-rör-tratt, i röret satte jag en enkel lufthastighetsmätare (typ propeller för friluftsmänskor). Efter lite räkning så slumpade det sig att vinden i m/s ganska exakt motsvarade l/s. Fungerar helt perfekt, kostnad ca 400:-
 
Tack för en massa smarta tips! Men jag undrar hur ni gör när ni överför ett tryck till ett flöde?
 
Stenper skrev:
Tack för en massa smarta tips! Men jag undrar hur ni gör när ni överför ett tryck till ett flöde?
Roten ur tryck i Pa x aktuell k-faktor som finns uträknad i produktblad på varje don.
 
Det räcker inte med en flödesmätare. Varje enskilt don måste också justeras. Anlita en ventilationsfirma... Det är en engångskostnad.
 
Varje enskilt don ska ju justeras med hjälp av flödesmätare, varför skulle man inte kunna göra det själv om man har en sådan?
/Stenper
 
Det gäller ju att ta vara på tillfällena att få inhandla en ny "pryl". :) Köpte en Testo 417 anemometer till mitt FTX-system.

0560-4170-s.jpg
 
  • Gilla
Rockit
  • Laddar…
Håller helt med netram! Får man fråga var du köpte den och vad den kostade? Om den funkar bra så kan den ju få kosta vad en injustering normalt kostar!!

/Stenper
 
>> Det räcker inte med en flödesmätare.
Varför måste man ha många födesmätare ? ;-)
>> Varje enskilt don måste också justeras.
Hmm, det är väl det som menas med injustering ??
>> Anlita en ventilationsfirma.
Varför göra det enkelt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.