Jag fick precis en dum idé! :geek:
Jag tänker mig att klä in dörren till hobbyrummet (från hallen) i rostig plåt så att den ser ut som en gammal ståldörr i ett bergrum eller liknande som har stått övergivet i åratal.

Det går alltså inte med vilken stålplåt som helst utan den ska se sådär grovt anfrätt ut som om den hade legat på havets botten i nåt år.

Och helst så skulle man ju dessutom sätta dit något som liknar grova nitar runt om hela och gärna några rader mitt på också.

Gärna med ett runt fönster i mitten med ett galler utför dessutom.

Tanken är nämligen att sätta dit fusktegel på den väggen och jag tror att det skulle se rätt häftigt ut i kombination med en dörr med ett lite "råare" utseende.

Frågan är bara om någon har något tips om var man kan hitta det jag söker?
plåten får ju inte vara för tjock heller för då blir ju dörren jättetung men inte för tunn heller för då märks det ju hur fake det är utan runt 2mm tjock tror jag är lagom.
 
Cortenplåt är populärt bland dom som inreder i trädgården som vill ha rostiga blomlådor och kantakydd.
Lämna den ute en säsong så är den rejält rostig.
 
E EPG skrev:
Jag fick precis en dum idé! :geek:
Jag tänker mig att klä in dörren till hobbyrummet (från hallen) i rostig plåt så att den ser ut som en gammal ståldörr i ett bergrum eller liknande som har stått övergivet i åratal.

Det går alltså inte med vilken stålplåt som helst utan den ska se sådär grovt anfrätt ut som om den hade legat på havets botten i nåt år.

Och helst så skulle man ju dessutom sätta dit något som liknar grova nitar runt om hela och gärna några rader mitt på också.

Gärna med ett runt fönster i mitten med ett galler utför dessutom.

Tanken är nämligen att sätta dit fusktegel på den väggen och jag tror att det skulle se rätt häftigt ut i kombination med en dörr med ett lite "råare" utseende.

Frågan är bara om någon har något tips om var man kan hitta det jag söker?
plåten får ju inte vara för tjock heller för då blir ju dörren jättetung men inte för tunn heller för då märks det ju hur fake det är utan runt 2mm tjock tror jag är lagom.
corten-stål är normalt det man använder för att få ett rostigt utseende men ändå med ett bra korrosionsskydd, dock förstår jag det som att denna dörr inte kommer att utsättas för väder och vind (korrosion) då den verkar sitta inomhus? Isf skull jag rekommendera dig att köpa en vanlig kallvalsad plåt i format 2000x1000x2mm (standard-format) och sedan lägga den utomhus och spraya den med saltvatten varje dag.. då kommer den rosta snabbt och då får du din önskade patina…
 
Tack för tipsen!

Corténplåten verkar ju ha rätt typ av utseende fast jag skulle inte ha något emot om den såg lite mer anfrätt ut (läs gropig).
 
Om man lägger ihop två plåtar med saltvatten emellan och svetsar ihop kanterna och väntar några veckor innan man kapar upp svetsarna igen?
Eller lägger en rostfri plåt emellan så man får ett "batteri" så att den oädlare plåten "offras" till den rostfria kanske?
 
Du bor ju vid havet. Köp plåten och prata med närmast båtklubb att få slänga i plåten i tre veckor eller över vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.