Jag håller på och reparerar en kedjetalja som jag behöver i arbetet. Tidigare ägare hade packat den full med vaselin och huvudaxeln hade skurit i brist på olja. Det är reparerat och nu behövs nya oljenippor enligt bilden. Det handlar altså uttryckligen om oljenippor med kula inte vaselinnippor eller oljekoppar.
Dimensionen är 1/4 tum.
De verkar finnas var som helst i Amerika https://www.mcmaster.com/products/oil-hole-covers/ men vem säljer dem i Europa?
Alla sökmotorer på nätet är totalt inprogrammerade på leverantörer i USA och ingenting annat.

Metallföremål med rödfärg, möjligen maskindel, ligger på vit papper. Bakgrunden innehåller suddiga pappersdokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ju flera sorter av oljenippor hemma, tror jag kan ha nåt som är 6mm, har även gängade.
 
Ja jag minns du hade 6mm släta. Jag fick en av dig en gång men den passade inte för här skall det vara 1/4 tum.

Jag hittade en leverantör i England men det borde ju bli billigare om jag hittar någon inom EU.
 
Okej, då missförstod jag.
 
Problemet med dessa är att dom är för fett och inte olja så man kan inte fylla dom med en vanlig oljekanna.
 
Rickard.
DennisCA DennisCA skrev:
Problemet med dessa är att dom är för fett och inte olja så man kan inte fylla dom med en vanlig oljekanna.
Jag har nu testkört denna variant på min kipphyvel med olja och det är inga problem men man får köpa sig en sån pumpspruta.
 
Hur ser en sådan ut? Det bara rinner ju olja ur alla fogar om man fyller olja i en fettspruta.
 
Rickard.
En sån här kör jag med och jag har inte märkt något läckage än i alla fall, behöver dock mer plats runt nippeln än andra lösningar.


Skärmbild av en webbsida som visar en 80 ml stötspurta för smörjning, inklusive artikelnummer och begäran om material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej jag har redan sett på Wiberger.
 
Det blev en beställning från RDGtools i England
 
Rickard.
Nu var det brs att TS inte följde mitt råd men jag vill ändå redigera inlägg #11 ifall någon annan läser det i framtiden, stötsprutan jag infogade funkar men inte tillfredsställande i längden, den läcker inte men kan inte rekomendera för olja.

Denna är bättre men man får passa sig så mam inte råkar köpa en kopia(vet inte om det är kopior men det finns liknande som inte är likadana) av denna som är i tunnplast och med fast munstycke.
https://shop.otdtools.se/product/oljespruta-150-ml-pressol
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.