Jag vill inte ha en bänkskiva i laminat som ser ut som sten eller trä efterapning. Har man en bänkskiva i laminat är det väll lika bra att ta till vara på de möjligheter tillåter och ha ett tilltalande mönster.

Jag har försökt att hitta mönstrade bänkskivor men bortsett från Virrvarr har jag inte hittat några andra. Var kan man finna mönstrade bänkskivor i laminat?
 
Black Arabesque är ett snyggt mönster tror den finns i vit också. Sök på nätet så hittar du säkert vem som säljer det och även fler mönster.
 
Jag/vi hade liknande tankar när vi letade bänkskivor till vårt kök sommaren 2011. Om man inte är sugen på sten, trä eller virrvarr har man inte mycket att välja på. Så här löste vi inköpet av bänkskivor:

Efter en massa surfande hittade jag några mönstrade och färgade laminat på Formicas websida. Beställde några provbitar från dem och fastnade för ett gult laminat med små nedsänkta prickar. Vi frågade Formica om det gick att köpa som bänkskivor och vi fick svaret att de inte gjorde sådana själva men att vi skulle kolla med LG Collection. Okej, vi kontaktade LG som sa att de kunde göra bänkskivor av laminat från Formica, även om det inte var i deras standardsortiment, men de säljer inte direkt till privatkunder så vi fick ta det genom någon av deras återförsäljare. Bra! Det verkade ju vara möjligt alltså.

Bara att kontakta en återförsäljare då. Vi åkte runt till några olika byggvaruhus i närheten. Optimera och K-Rauta lät först lite tveksamma men skickade vår skiss till LG Collection och vi fick offerter efter några dagar. Närmsta Beijer fnös åt oss, pekade på standardpärmen och sa att det där är vad som finns. Beijer i grannkommunen var däremot hur hjälpsamma som helst och skickade vår skiss till både LG och något annat ställe som också gjorde bänkskivor. Det visade sig att det andra stället, som vi aldrig fick namnet på, låg betydligt lägre i pris så det blev en beställning därifrån.

Nu har vi haft våra gula bänkskivor drygt ett år och ångrar inte valet en sekund!
 
Det låter underbart, jag har hittade också mönster på formicas hemsida som jag tyckte var intressanta och beställde hem prover.

Om du kommer ihåg kan du berätta ungefär hur mycket kostade er bänkskiva? Var det mycket dyrare än ett standard mönster?
 
Kolla på www.agelito.se tror du kan köpa Formicas hela sortiment från dem.
 
lordmetroid skrev:
Om du kommer ihåg kan du berätta ungefär hur mycket kostade er bänkskiva? Var det mycket dyrare än ett standard mönster?
Vi kom aldrig så långt som till att kolla vad standardmönster skulle ha kostat. Vi betalade 9190 kr för bänkskivorna. En av de andra offerterna var på 17 750 kr för exakt samma skivor. Hittar inte den tredje offerten nu, jag kanske fick priset på telefon, men jag har för mig att det var något liknande (högt) pris.

Priset beror såklart på hur mycket man ska ha, vi har en rätt stor köksö ca 2x1,2 m och några bänkskivor, inga urtag för spis eller diskho beställdes.

Letade fram ett par bilder också. (Låt bli att titta på det som inte var färdigt vid fototillfället ...:rolleyes: )
IMG_2837.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närmare titt på ytan. Tror den heter "Microdot Sol".
IMG_2829.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lordmetroid och 2 till
  • Laddar…
Har du alu.list på kanterna eller vad är det för list?
 
Ja, det är alu-list på kanterna.
 
  • Gilla
Lenasv
  • Laddar…
Det var riktigt häftigt med gula bänkskivor (y)
 
Har för mig att Hornbach hade massa olika typer som inte var av typen låtsasträ/sten
 
Nu har jag hittat en bänkskiva, jag tog mig friheten att göra ett montageprov genom att ta ett foto av köket på jobbet för att sedan fotomanipulera in den IKEA röda kulören på luckorna samt att klistra in bänkskivan. Det blev inte riktigt realistiskt, men jag tycker det ger en viss hjälp för att visualisera designen än dock. Vad tror ni om designen på bänkskivan?

Jag kommer behöva ungefär 5 meter bänkskiva totalt i mitt L-kök och det blir att kosta runt 7700kr inklusive frakt. Är det värt att lägga så mycket pengar för en bänkskiva?

Swerle.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.