Trappan i huset knarrar så att till och med spökena tycker att det är lite läskigt. Jag har därför googlat runt på hur man åtgärdar det så man kan smyga i trappan utan att väcka övriga i huset. Ett knep som jag hittat och tänkte testa är att skruva och limma fyrkantlister på undersidan så att planstegen inte gnider mot sättstegen. Problemet är bara att jag inte kan hitta någonstans att köpa helt vanlig fyrkantlist! Enda stället jag kunnat googla fram är någon bastufirma som säljer 21 x 21 hyvlad och avrundad fyrkantlist i asp vilket känns väldigt onödigt. Det måste ju gå att få tag i vanlig furulist för någon tia per meter.

Någon som har något bra tips?

Mvh
Fred
 
Paxman skrev:
Trappan i huset knarrar så att till och med spökena tycker att det är lite läskigt. Jag har därför googlat runt på hur man åtgärdar det så man kan smyga i trappan utan att väcka övriga i huset. Ett knep som jag hittat och tänkte testa är att skruva och limma fyrkantlister på undersidan så att planstegen inte gnider mot sättstegen. Problemet är bara att jag inte kan hitta någonstans att köpa helt vanlig fyrkantlist! Enda stället jag kunnat googla fram är någon bastufirma som säljer 21 x 21 hyvlad och avrundad fyrkantlist i asp vilket känns väldigt onödigt. Det måste ju gå att få tag i vanlig furulist för någon tia per meter.

Någon som har något bra tips?

Mvh
Fred
De flesta byggvaruhus har nog furulist på lager. T.ex. Byggmax har 21x21 hyvlad furu för 13,95:-/m
En snabb sökning vi
 
Brukar kallas (planhyvlat) snickerivirke
 
Stuff skrev:
De flesta byggvaruhus har nog furulist på lager. T.ex. Byggmax har 21x21 hyvlad furu för 13,95:-/m
En snabb sökning vi
Se där! Jag sökte på Byggmax sida innan jag startade tråden men hittade inget då. Tyvärr är det en utgående produkt och inget av varuhusen som ligger i någorlunda närhet har så mycket som jag behöver.
 
mexitegel skrev:
Brukar kallas (planhyvlat) snickerivirke
Då ska jag söka lite mer på just den beteckningen! Tack!
 
"Planhyvlat" visade sig vara nyckeln! När jag väl fått lära mig det var det lätt att hitta rätt list på K-Rautas hemsida. Just K-rauta är mitt närmaste byggvaruhus så det blir en trip dit inom kort för att inhandla typ 15 meter planhyvlat 21x21!

Tack för hjälpen och jag lovar att återkoppla när projektet är avklarat.

Mvh
Fred
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Just det, jag lovade återkoppla när projektet var avslutat.

Fas 1 är avklarad. Fyrkantlisten skaffades på Byggmax till slut. Dessa kapades till i rätt längder och förborrades, sen skruvades de fast med PU-lim. När allt härdat så skulle jag nu uppskatta att 70 % av knarret är borta! Trappan känns stabilare och spökena har slappnat av! :)

Tyvärr är det mesta av kvarvarande knarret i den övre delen av trappan medan den nedre nästan är helt tyst. Jag skulle helst se att det var tvärt om eftersom övre delen är närmast sovrummet. Projektet ska därför gå in i fas 2 där jag ska jaga knarr i övre delen. Ett test med talk i alla springor som jag läst ska fungera var helt verkningslöst, det var bara jobbigt att städa bort. Jag funderar nu på att droppa ned vanligt trälim i springorna från ovansidan, ev. lite utspätt så det verkligen kan dras ned djupt mha kapillärkraften. Det kan ju inte skada tycker jag...

Sen inser jag att jag aldrig kommer få trappan helt tyst men det är heller inte målsättningen, en trätrappa i ett gammalt hus ska ha lite knarr. Dock vill jag att man ska kunna smyga i trappan utan att väcka folk som sover i närheten.
 
Går det inte att lära sig vilka steg som knarrar, och vilka som inte gör det?

Så får du hoppa över de värsta stegen när du kommer hemsmygande fram på småtimmarna :cool:

De var väl så de alltid gjorde i Femböckerna http://sv.wikipedia.org/wiki/Fem-böckerna

Att spruta in något lim, PU eller epoxi mellan plansteg och vangstycken kanske också kunde hjälpa lite. Om du kommer åt vill säga.
 
Nja, det är flera av de första stegen som knarrar så det blir ett rejält kliv/hopp för att skippa dem. Sen är problemet att knarrets intensitet varierar mycket så det är mycket svårt att hitta exakt var knarret genereras. Därför blir det att köra kulsprutemetoden...spraya hej vilt med lim och hoppas att det fäster där det behövs.
 
Nu har även etapp 2 avklarats. Sambon var bortrest några dagar så jag tänkte att det var ett bra läge att få dit lite lim i springorna eftersom det bara skulle vara jag som använde trappan. Jag blandade ut lite vanligt vitlim med vatten och sprutade in det i de smalaste springorna med en injektionsspruta. De grövre sprickorna körde jag in outspätt lim i och lät det ärad över natten. Om 70 % av knarret försvann efter fas 1 så har kanske 85 % försvunnit nu! Två av stegen högt upp i trappan hade ett rejält knak när man klev på dem (det var det som störde mest) som nu är borta! Fortfarande är det lite knarr och knirr så en omgång till med lim skadar nog inte men förbättringen från hur det var när jag startade denna tråd till nu är över förväntan. Jag funderar lite på att använda epoxi istället för vitlim, har använt det i båtsammanhang och det är ju väldigt bra som lim. Möjligen kan det bli lite för hårt så jag ska prata med leverantören innan. Annars blir det vitlim igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.