Var hittar man betongplattor 30x30x5?
Jag lade 145 m2 för två år sedan, men vill nu fortsätta med ett litet projekt till som ska hänga ihop med det befintliga. Problemet är att jag köpte tretton pallar på Lakkapää, men de har ju gått i konkurs i Sverige.

Finns det någon tillverkare i Sverige, eller måste jag åka över till Finland för att få tag i? Det är ett 25-tal plattor som behövs.

Snälla, ge mej tips.
 
Tack för snabbt svar.

Tyvärr så har de ingen lagerhållning utan tar bara hem pallvis på beställning, och betala de fraktkostnaderna är inte aktuellt:(.
 
Tack Mexi!

Men jag inser nu att ett köp för 500:- genererar en fraktkostnad på 3500:-. Då blir det billigare att ta bilen och köra upp till Torneo, det kostar mej 700:-.
 
Tyvärr är det så att alla stora bygghandlare här uppe i krokarna för inte 30x30, bara 35x35.
 
Ajdå! Missade måttet och tog för givet att det var 35.

Men det finns ju en variant till om du har lite tid.
Göra en gjutform. Vibba i finbetong. Och göra egna med en dag mellan plattorna.
 
Beemaster skrev:
Tack Mexi!

Men jag inser nu att ett köp för 500:- genererar en fraktkostnad på 3500:-. Då blir det billigare att ta bilen och köra upp till Torneo, det kostar mej 700:-.
Ok, tyvärr har jag slut på idéer nu ;).
 
Du kan möjligtvis inte kapa ner plattorna i rätt mått med en vinkelslip och diamantskiva om dom är för stora ?;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kolla blocket, ofta t.om skänkes cementplattor bort ;)
 
Tack alla som har kommit med tips!

Eftersom det är en fortsättning på en nyanläggning ser det nog inte bra ut med begagnade plattor. Dessutom vill jag nog ha samma stil på plattorna för att de ska smälta ihop med befintliga. Då kanterna är lite fasade ser det ju inte heller bra ut med kapade kanter.

Vad jag lärt mej av detta är att framöver hålla sig till en beprövad leverantör som inte upphör så lätt. Vad som lockade mej att köpa på Lakkapää var dels storleken (lätta plattor), dels priset eftersom jag köpte hela 145m2 (tretton pallar).

Nu får det bli en dagsutflykt till Tornio (56 mil t.o.r.). Det är ju inget avstånd för en norrlänning, och eftersom jag kör på biogas kan ingen beskylla mej för alltför stor miljöpåverkan heller.
 
Beemaster skrev:
Nu får det bli en dagsutflykt till Tornio (56 mil t.o.r.). Det är ju inget avstånd för en norrlänning, och eftersom jag kör på biogas kan ingen beskylla mej för alltför stor miljöpåverkan heller.
Dagsutflykt? Med Norrlandsfart är du väl tillbaka till 11-kaffet om du åker efter frukost? :D
 
Det har du så sant i. Men man måste ju passa på och hälsa på alla bekanta när man liks åker åt det hållet. Så det blir nog både 8-, 9-, 10-, 11- och fler kaffestunder. Dessutom måste man ju anpassa både lunchen och middan hos de som bjuder på bäst mat.:wow:
Kanske något ännu bättre!:beer:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hmmm... Jag som tyckte jag var värst förra sommaren när det bar av på en dagsutflykt till fritidshuset 48 mil t o r bara för att klippa gräsmattan.
Så blir man bräckt av en norrlänning "bara ett stenkast" typ ;)

Känner du ingen privatperson som ändå ska åka? Eller vad kostar en halvpall i frakt?
Bränslet 56 mil är ju inte gratis precis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.