Unikt namn
Hej

Barnen har en vägg/sänglampa stickproppkabel går till ett uttag under sängen. Men denna strömkabel är en ständig källa till lek och bus.
Jag skulle vilja sätta fast den ordentligt på väggen så att de inte fastnar i kabeln när de härjar i sängen och lyckss dra loss den halvt ur armaturen.

Men när jag söker efter skruvklammer så hittar jag bara för 7-10mm kabeldiameter eller mer. Jag behöver en som fäster en 5mm tygkabel. Finns det?

Jag har provat med några plastspikklammer som är för 5mm kabel men det känns inte vidare hållbart.
Hur gör eller resonerar folk? Finns det någon smart lösning att sätta fast kabeln ordentligt längs väggen.

Lampan ser ut ungefär såhär.
Vit vägglampa, person justerar, tänd, sänggavel, hjärtikon, minimalistisk design, heminredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle rekommendera en kabelkanal istället. Då täcker du hela synliga delen av kabeln och det blir betydligt svårare för dem att leka med kabeln.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…

Bästa svaret

Unikt namn Unikt namn skrev:
Hej

Barnen har en vägg/sänglampa stickproppkabel går till ett uttag under sängen. Men denna strömkabel är en ständig källa till lek och bus.
Jag skulle vilja sätta fast den ordentligt på väggen så att de inte fastnar i kabeln när de härjar i sängen och lyckss dra loss den halvt ur armaturen.

Men när jag söker efter skruvklammer så hittar jag bara för 7-10mm kabeldiameter eller mer. Jag behöver en som fäster en 5mm tygkabel. Finns det?

Jag har provat med några plastspikklammer som är för 5mm kabel men det känns inte vidare hållbart.
Hur gör eller resonerar folk? Finns det någon smart lösning att sätta fast kabeln ordentligt längs väggen.

Lampan ser ut ungefär såhär.
[bild]
Hej,
Jag skulle sätta en list. Klammer blir aldrig bra med anslutningskabel.
Typ denna:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...linstallation/kabelkanaler/kabelkanal-409057/

Annars denna om du vill skruva:
https://www.elbutik.se/product.html/optiline-minikanal-bt-sjalvhaftande
 
Unikt namn
För att slutrapportera.

Det blev i slutändan en kabelkanal från Jula och en del lärdomar som kan summeras.

* Klister från Jula sitter fast lika bra som postit lappar.

* Meckigt som fan att få in en 5mm tygkabel i en 5,5mm kabelkanal.

* Det är bra med små skruvar

* 18v skruvdragare var lätt överdimensionerad för uppgiften.

Men nu sitter kabeln, och ungarna kan bygga sin "koja" i huvudänden av sängen utan att frestas att använda lampkabeln som lian.

Tack för hjälpen och god jul. 🎅

Kabel ordentligt fastsatt längs vägg, mynnar i vägguttag, enkel interiör, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Xynter och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Klister från Jula sitter fast lika bra som postit lappar.
Det är väl klart. Annars blir det ju svårt att få bort den.
 
Unikt namn
H hempularen skrev:
Det är väl klart. Annars blir det ju svårt att få bort den.
Så kan man resonera, i det här fallet så tar listen nästan bort sig själv.

Jag fick en viss dejavu upplevelse från ett misslyckat försök att sätta kabelkanal till sladden på en taklampa i en lägenhet för många år sedan. Där klistret inte stog pall för tyngden från både list och kabel så den ramlade ner.

Men här i huset är det trä och inte betong, så efter några snabba skruvar sitter listen fast ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.