Hej,

jag har byggt en låda i 6 mm MDF, och vill nu fästa gångjärn på lådan. Idén är att förborra och skruva, men när jag kollar online har det varit svårt att hitta skruv i den längden. Nån som har några tips var sådana skruvar kan finnas?
 
Hej och välkommen till forumet.

Det låter som att det blir svårt att få en hållbar infästning med skruv i så tunn mdf. Förmodligen därför du inte hittar passande skruv.

Kan man tänka sig genomgående skruv, med bricka och mutter på insidan?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Man kan inte fästa nåt i så lite material och därför finns det inga skruvar. Låter som konstruktionsavdelningen skulle ha tänkt på detta lite tidigare i utvecklingen av produkten.
 
Jag köpte de kortaste skruvar som fanns och sågade dom av till önskad längd. Men då hade jag 12 mm material.
 
Würth.se har 6,5 mm lång skruv, både 2,9 mm och 3,5 mm diameter.

Protte
 
Svårt att få ett bra fäste i så tunn MDF skulle jag säga.
Genomgående skruv med mutter kan ev. funka.
 
Man får kanske finna sig i att förstärka lådan bakom gångjärnen, så det finns något att skruva i. Eller så räcker det med att bara limma?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om vikten är låg nog skulle jag överväga att ta en längre skruv, så grov som du kan ha med det tänkta gångjärnet och kapa den till rätt längd. Sedan fylla det förborrade hålet med epoxy innan jag drog i skruven.
Men, det blir ju ett rätt permanent förband.
 
skruv med mutter på baksidan.
 
Skruv för gångjärn till tex köksskåp är nog det lämpligaste, men även de är för långa.
Du ska ha grov skruv med kraftig gänga och förborra med samma storlek som skruvens kärna.
 
Tack för alla goda råd!

Lutar åt skruv + mutter.

Kan islagsmutter eller rampamuff göra någon skillnad i detta fall? Funderar även på chicagoskruv. Tacksam för synpunkter på detta.
 
en bild på låda och lock kan säkert ge tips på hur man bäst löser saken. Allt beror ju på vilken typ av gångjärn det är och hur det monteras och vilken plats man har att spela på.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
A aotearoa skrev:
Tack för alla goda råd!

Lutar åt skruv + mutter.

Kan islagsmutter eller rampamuff göra någon skillnad i detta fall? Funderar även på chicagoskruv. Tacksam för synpunkter på detta.
Islagsmutter eller chicagoskruv kan absolut vara en bra ide om du hittar någon som är kortare än 6mm.
En rampamuff som bara är 6mm lång är bättre än motsvarande träskruv, men fortfarande förhållandevis liten, så det skulle vara mitt sista alternativ.

När jag kollar mina egna sortiment-aska är de kortaste islagsmuttrarna jag har 5,5mm och rampamuffarna 10mm. Tror att båda är m4.
 
  • Gilla
aotearoa
  • Laddar…
Det är troligen HDF och inte MDF med tanke på tjockleken. Det är något bättre material men träskruv med grov gänga som är kort är vad jag hade provat med. Går att prova i en spillbit och slita lite i det för att se hur bra det sitter.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.