Hej!

Elen där hemma har börjat krångla. Mikron går på halvvarv och ugnen fungerar inte. Tv och lampor kan spontant stängas av och jag misstänker att en huvudsäkring har gått. Problemet är att jag inte hittar huvudsäkringarna att byta eller hur jag ska göra för att fixa det.

Är det någon som ser vart det kan finnas.

PS.

Den där stålbehållaren är en elinduktra Sundberg där det står 1-fas skydd.

Tack på förhand Elskåp med säkringar och en elinduktra, misstänkt fel på huvudsäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du inget fasadmätarskåp? Dvs utomhus på villan eller garaget?
 
tommib
Välkommen till forumet!

Huvudsäkringarna finns vanligen vid/nära elmätaren. Vet du var den sitter? Om inte, titta efter ett skåp på fasaden eller på en stolpe nära ditt hus. Bor du i stan eller på landet? Vad har du för servisledning? Är det luftledning eller nedgrävt?

Den gråa plåtburken är en isolertransformator, troligen till någon gammal golvvärme i våtrum eller ytterbelysning eller liknande.
 
Är det lägenhet eller villa?
i lägenheter finns huvudsäkringen ofta i källaren, fråga vaktmästaren.
I villor finns huvudsäkringen ofta dumt nog på utsidan, antingen i ett s k fasadmätarskåp, eller i ett elskåp på någon stolpe.
 
Jag har ett oöppnat skåp på utsidan som jag trodde var till vatten. Har tyvärr inget nyckel till den då den förra ägaren aldrig gav mig den. Tror du att det är där de kan ligga? Får i så fall öppna upp det på något sätt
 
Om det är fasadmätarskåpet så funkar det oftast att öppna med en näbbtång.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Fick upp det. Men de är intakta ser det ut som. Vad tror ni kan va fel i så fall?
Elektriskt skåp öppet med synliga säkringar och lösa kablar, eventuell felsökningssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Byt dem. Ofta ser de hela ut men har gått.
 
  • Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
Hm, mätarplaceringen i skåpet ser lite hemlig ut. Brukar sitta till höger där det sticker ut lite kablar, men ser ut att sitta överst på bilden.

Men strunt samma. Säkringarna kan se hela ut men vara trasiga ändå. Byt samtliga och testa.
 
Ligger alla apparater som krånglar på samma fas (dvs i samma horisontella rad i proppskåpet)? Om ja, så är det matningen av denna som ska felsökas först. Ett första steg skulle i så fall kunna vara att mäta inkommande spänning till huvudsäkringarna för att se om felet ligger i din anläggning eller uppströms om denna. Detta bör du dock bara göra om du har bra utrustning och är säker på vad du gör - säkringarna uppströms om dina huvudsäkringar är stora, så en eventuell kortslutning hinner orsaka stora skador/livsfara innan dessa går. Ett mindre riskfyllt alternativ kan vara att kontakta nätägaren och fråga om de kan fjärravläsa att matningen till din elmätare är OK (beror lite på hur modern elmätare du har) - om de inte ser något konstigt där så är det mer sannolikt att felet ligger i din anläggning.

Edit: Fast ja, börja med att verifiera att säkringarna är hela
 
Det löste sig! Huvudsäkring hade gått. Tack så mycket för all hjälp!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ofta kan moderna mätare visa om alla faser finns. Titta i mätarens display efter L1/L2/L3 så vet du om alla faserna finns fram till mätaren. Ibland kan man också se spänning på dem genom att bläddra med en knapp på mätaren.

Det är mer troligt att en av dina huvudsäkringar har gått.

Du bör investera i en apparatskåpsnyckel, det skadar inte att ha en hemma.

Apropå mätarplaceringen så är det nog förberett för ett kopplingsur för rundstyrning där till höger. Gissningsvis går den översta säkringen dit, om den är kopplad alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.