Sådde gräsmatta förra året men slarvade med underarbetet så mattan är rätt gropig (små gropar). Tror mycket också beror på att jag vandrade över mattan istället för att hyra vält.

Försöker hitta sand att dressa med men verkar väldigt svårt att då tag i. Läst att man ska ha 0,2-0,8 storlek eller 0,2-2 men närmast jag kan hitta är en grusterminal med 0,2-8 vilket känns för stort. Alla byggvarehus verkar bara ha fog/sandlådesand och toppdress. Har dålig erfarenhet av toppdressen jag tidigare köpt, full med bark etc.

Så var i Skåne hittar man bra sand att dressa med?
 
BirgitS
Vad för sorts jord är det som gräset växer i nu?
Oftast är det mycket bättre att dressa med något mullhaltigt än med sand.
 
Ja du, bra fråga. Nu när man är ute och gräver i den känns den som väldigt fin matjord, inte speciellt sandig eller lerig. Får googla hur man tar reda på jordsort och återkomma tror jag :D
 
BirgitS
I grova drag så har man att välja på sandig, lerig och fin matjord.
Om det känns som fin matjord även 20 cm ner och det inte blir vattenpölar när det regnar så tycker jag att du kan fortsätta mer mull (matjord, dressjord etc.) och inte sand. Risken med sand är att det blir väldigt torrt under värmeperioder på sommaren.
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Ring närmaste golfklubb och fråga vad de använder och vem som levererar till dem.
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Den sanden som golfklubben är rätt dyr, men fråga går ju alltid. ..och har du tur kanske du kan köpa. Jag bor i skåne o hämtar från Hassle Bösarp i Skurup, med släp. De kör även ut med lastbil, 12-15 ton-ich. Storlek är 0,2 till 2 mm och de kallar denna kvalitet betongsand. Borde finnas några fler grustäckter som kan leverera tycker jag.
 
Redigerat:
Beställde hem 2 storsäckar med dress sand.
Räckte i 2-3 år på min matta. Bor dock inte i Skåne..
 
Jag kör 0,2-2mm sand till gräsmattan, blev finnas att köpa för avhämtning eller leverans.

I värsta fall kan du köpa av skånefrö, kring 2500 för 800kg prima tvättad sand. Köp 2 o få gratis hemleverans.

Är det mycket gropar kommer det gå rätt mycket sand.
Gödsla gärna någon vecka innan och tänk på att gräset inte kommer växa genom tjocka lager av sand.
 
Är det något fel på sandlådesanden?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Z z_bumbi skrev:
Är det något fel på sandlådesanden?
Beror på vad för sorts jord du har den till och vad du vill uppnå. Finkornig sand ihop med lera blir jordtyper som blir väldigt kompakta och svårodlade (mjäla, silt).
 
Z z_bumbi skrev:
Är det något fel på sandlådesanden?
Min uppfattning av sandlådesand är att den ligger ganska nära 0,2 till 2 mm. Ska man bygga bra sandslott ska det var mer silt i.
 
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Min uppfattning av sandlådesand är att den ligger ganska nära 0,2 till 2 mm. Ska man bygga bra sandslott ska det var mer silt i.
När jag sökte på sandlådesand så var det specat som 0-4 mm med enstaka ändå grövre korn.
 
T
Köp gungsand, det är sand som inte går att krama ihop för att använda under gungor tex.
Jag har använt sandlådesand också och det fungerar utmärkt så länge den är torr när den läggs ut.
Sen är gräsmattor ofta gropiga på våren och kommer rätta till sig mot sommaren.
 
  • Gilla
Trafikverket1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.