Jag har blivit sugen på ett litet projekt att bygga en eller eventuellt ett par solbäddar att ha i trädgården. Tänkte snickra ihop själv utav tryckt virke (?)

Min idé är en enkel konstruktion utav tryckimpregnerad fur från nåt byggvaruhus.

Jag tänkte att innan jag bestämmer måtten så vill jag se om jag hittar en madrass som passar. Ett mått som jag har funderat på är 200x140 cm.

Men var hittar man madrasser lämpliga för ändamålet?

Bland "vanliga" trädgårdsmöbelleverantörer så är det mest bredder upp till ca 80 cm, alltså till smalare färdiga solsängar.

Jag har såklart tänkt att madrassen bör väl inte ligga ute i ur och skur, utan hamna under tak. Finns dock uppenbar risk att det glöms bort ibland. Så skulle den tåla lite vatten så vore det ett plus.

En tanke jag fått är att man kanske skulle kunna använda en vanlig sk skummadrass från IKEA t.ex.?

https://www.ikea.com/se/sv/p/moshult-skummadrass-fast-vit-80272327/

Nackdel är dels att vit lätt blir smutsigt, och frågetecken på vad som händer om den blir blöt?

Fördel att den går att klä av och tvätta, går ju även tvätta med t.ex. klorin eller nåt då om den börjar bli för ful, så ska den nog kunna överleva några år.

Någon som har några andra tankar kring madrass?

Och en andra fråga är just om det ev anses olämpligt att bygga den i tryckimpregnerat? Tänker att man lär ju få direkt hudkontakt med materialet ibland. Är det ohälsosamt på något vis? Borde inte vara värre än att folk lägger sig ner på ett altandäck liksom tänker jag.

Men om det anses tokigt så kan jag ju göra benen som står mot marken i tryckt, och resten i obehandlat såklart. Men konstruktionen kommer stå ute året runt. Vad anser forumet?
 
Kolla om du kan dra på ett vattentätt skydd på madrassen. Eller så gör du så här? Utomhussäng av tryckt virke med konstgräs och kuddar, bredvid sittgrupp och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja tryckt virke, annars ruttnar det.
 
Varför ska du ha tryckt virke? Bygger du rätt så är det helt onödigt. Jag har byggt sandlådor i otryckt virke och de har hållit i 10 år.
 
Tack för svar.

Tryckt var väl bara för att maximera hållbarheten.

Vill inte göra den tyngre än nödvändigt. Som ribbor under dynan har jag funderat på 95x16. Håller det med en spännvidd på 1400 mm? Om det sviktar lite är väl bara en fördel för komforten tänker jag. Eller behöver man 22 mm?

Vad tror ni om lämplig dyna/madrass?

Funderar också på om man skulle ha två hjul i ena änden så man kan lyfta andra änden och flytta runt den lite. Vad för hjul kan man tänka sig då för utomhusbruk o på gräs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.