Hej!
Vilka smarta hjul...
kolla på Tellus www.tellus.se
Vet ej om dom har sådana men det skadar ju inte och sända ett mail till dom och sända med länken. Jag brukar handla där när jag inte hittar nån annan stans..
Ser att du bor i Stockholm så då har du inte så långt..
 
Kolla med http://www.swedendro.se

De har agenturen i Sverige för Sthlm med flera orter. Det finns hjulsatser + hävarmar för olika modeller.
 
bengtn skrev:
Hej!

Vet någon var man kan hitta hjul liknande dessa på närmare håll?
[länk]
Tänkte sätta dom under rikt/plan-hyveln (Hammer A3/31) för att lättare kunna flytta runt den i garaget..

/B
Just till hammern finns det en hjulsats original. Fördelen med den är att du kan rulla runt hyveln, men den står inte på hjulen när du sedan använder den.

-- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Just till hammern finns det en hjulsats original. Fördelen med den är att du kan rulla runt hyveln, men den står inte på hjulen när du sedan använder den.

-- Mats ---
Finns det några bra sådana hjul att köpa annanstans ifrån? Och hur funkar dom/ser ut? Känns som ett givet val att skruva på det mesta i garaget isf. Jag har själv lekt med tanken på hjul på gångjärn osv, fälla ner när man ska rulla omkring på någe vis, men det blir ju en ghettolösning...
 
importensketsig skrev:
Finns det några bra sådana hjul att köpa annanstans ifrån? Och hur funkar dom/ser ut? Känns som ett givet val att skruva på det mesta i garaget isf. Jag har själv lekt med tanken på hjul på gångjärn osv, fälla ner när man ska rulla omkring på någe vis, men det blir ju en ghettolösning...
Självbygget är nog rätt enkelt, då det som kommer från Hammer är enkelt. I A3 31an som jag har, kommer det två hjul och en lång lång pinne. Pinnen träs genom motsvarande hål på hyvelns baksida, och på de bitar av pinnen som sedan sticker ut sätter man hjulen och skruvar fast (stoppringar framför och bakom hjulen). Lutar man nu hyveln bakåt kommer hjulen att ta i.

På framsidan av hyveln sätter man ett rejält fäste som skruvas in i hyveln uttill, och löst finns ett långt handtag och en hävkonstruktion med hjul. Tappen från hävkonstruktionen placeras i fästet och man trycker till i hävstången. Därmed går hyveln på 3 hjul, varav det du håller i genom hävstången är styrbart (väldigt likt konstruktionen hos en kort pallyftare). När hyveln är där du vill ha den släpper du trycket i hävstången, och därmed hamnar hyveln på sina fästen, och du tar bort hävstången. Allting står nu på de inbyggda fästena istället för på hjul.

--- Mats ---
 
Tack för svaren.
Ser att det finns en bild på iknande hjul på Tellus hemsida. Får ta en tur dit.
Jag har redan originalhulen på Hammern men den är rätt knölig att baxa runt i garaget där det är trångt. Särskillt om man bara vill vrida maskinen 90 grader.
/B
 
Självklart fanns det liknande hjul på Tellus men de kostar runt 450kr/st ! Får mäta och fundera lite innan jag slår till.
Här finns tillverkarens katalog för den som vill ha data:
http://www.gdok.co.kr/english/e-Catalog.pdf Modellen heter GD60
/B
 
Jag valde att beställa från USA till slut. Det blev bara marginellt dyrare för 8 hjul istället för 4 från tellus. Nu har jag en uppsättning till sågen också.
Det är mycket lättare att flytta och vrida maskinen än med originalhjulen och den står absolut stilla med stöden nedskrivade. Det finns med andra ord ett mobilitetskit till Hammer A3/31 till salu i Stockholmstrakten :D
/B
 
  • DSC00289.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00288.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bengtn skrev:
Jag valde att beställa från USA till slut. Det blev bara marginellt dyrare för 8 hjul istället för 4 från tellus. Nu har jag en uppsättning till sågen också.
Det är mycket lättare att flytta och vrida maskinen än med originalhjulen och den står absolut stilla med stöden nedskrivade. Det finns med andra ord ett mobilitetskit till Hammer A3/31 till salu i Stockholmstrakten :D
/B
Så stöden kan inte bara "tryckas ner"? Hur lätt är det att få dem på plats?

--- Mats ---
 
Man vrider på den orangea ratten som skymtar i den högra bilden ovan så skruvas stöden ner och lyfter maskinen från hjulen. Hjulen är monterade med en M12 bult i de existerande 10mm hålen på maskinen. Det tog en halvtimma att få dem på plats. Jag var tvungen att hissa upp hyvlen med domkraften och borra upp hålen till 12mm. Ganska enkelt tack vare vinkelchucken till skruvdragaren.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.