Köpte några begagnade lagerhyllor som enligt utsago ska vara av märket/tillverkaren "Lundbergs". Utförandet är åtminstone för mig välkänt, en hylla liknande IKEA:s Ivar men där varje hyllplan vilar på ett vinkeljärn som har en tapp som vilar i ett spår fräst på "insidan" av gavelpelarna. Tappen låses på plats av en L-formad sprint med diametern 4,5mm och längden 38mm. Är det någon som har en aning om var jag kan få tag på fler sprintar/hyllbärare? Har frågat farbror Google utan resultat.

Jag vet att en bild säger mer än de där tusen orden men nu blev det ingen bild ;)
 
Lundqvist kändes ju spontant rätt fram till att jag kollade "kollektionen". Tyvärr inte alls samma hyllsystem, mina hyllor ser som sagt rätt mycket ut som IKEA:s Ivar men i ett bastantare utförande.
 
Har för mig att de kursat för några år sedan.

/Jonas
 
Så kanske det är. Det hela går ju lätt att lösa med andra former av sprintar så nöden är inte allt för stor.
 
Jag har också sett dessa och visst finns/fanns Lundbergs hyllor. Jag har för mig att vi hade mycket sådana på en tidigare arbetsplats, bla arkiv och kompakthyllor, kommer dock inte ihåg om det var där jag sett dessa hyllbärare.

Det skulle kunna vara: http://www.lundbergs.com/konsoler/hyllor___179.aspx

Men jag hittar inte något som liknar dessa bärare på hemsidan. Om det stämmer att de kursat kan de ju ha startat upp igen med annat sortiment. Annars uppger de som återförsäljare tex.: Bauhaus, Hejdes, K-Rauta, Beijer. Du kan ju kolla med dessa om det finns något kvar i lager? Men som du säger, det går ju att lösa med i princip vilken plugg/sprint som helst.

Typ: http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=hyllbärare
eller motsvarande från IKEA.
 
De hyllbärare som du tipsar om Jac fungerar tyvärr inte då sprinten trycks igenom hela stolpen. Den måste därmed vara minst 25mm lång.
 
vet att det har gått 13 år men chansar ändå.

Sitter här med ett stort gäng Lundqvist-hyllor, dessvärre utan Hyllbärare.
Hittade du något som funkade?
Tacksam för tips!
 
Har du någon bild?
 
Träpaneler med hålmönster, en har skada täckt med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästruktur, hörn av möbel eller inredning, synliga skruvhål, närbild, naturligt ljus, del av rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähyllkant med metallspik och skivad profil; oskarp bakgrund med fler hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 1.
Gavlarna - med fräst spår på insidan (står ihop två och två)

2. Gavel med hyllplan isatt (utan sprint/hållare)

3. Hyllplan från sidan
 
L Lovisgbg skrev:
[bild][bild][bild]

Bild 1.
Gavlarna - med fräst spår på insidan (står ihop två och två)

2. Gavel med hyllplan isatt (utan sprint/hållare)

3. Hyllplan från sidan
En hand håller en måttband mot gyllene träpaneler för att mäta avståndet mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


gavel ca 30 mm
och hålen ca 3 mm
 
Jag skulle inte tveka att sätta i en skruv M3 x 30, eller M4 x 30.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Tack! Yes, det får bli något i den stilen.
Hade tyvärr inget hemma som passade så får bli en tur till närmsta byggvaruhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.