Min gamla 1-tums gängkloppa av låg kvalitet vägrar fungera på mitt rör. Röret borde vara i rätt diameter, men eventuellt är det i fel diameter (33.5 till 33.9 ytterdiameter, inte perfekt cylindriskt).

Så huvudfrågan är var man kan hitta en lämplig ny gängkloppa (jag har tidiagre bytt ut min 1/2 tums mot en Rothernberger, de är kompatibla).

Om jag har fel i att det borde gå med den diametern är jag intresserad av att veta vad jag istället skall leta efter...

--- Mats ---
 
Rinkaby rör har Rems gänghuvud om det är det du är ute efter. Vill minnas deras pris var helt OK oxo.
 
Är gängbackarna skadade i spetsarna så slipa och putsa med bryne men bevara vinkeln.
Billiga kinabackar måste åtgärdas ofta. Dyra Rigid backar är bättre och fungerar skapligt också i billig kloppa. Dock kan en billig och inte hejarsmidd kloppa helt spricka om man tar i för hårt med entumsgänga.
 
Gäller att olja rejält!
 
phl skrev:
Rinkaby rör har Rems gänghuvud om det är det du är ute efter. Vill minnas deras pris var helt OK oxo.
Tack, priserna var ok. Är det någon som vet om det är standardstorlek på dessa, det vill säga är det troligt min gamla hållare passar?

--- Mats ---
 
johanpelle skrev:
Är gängbackarna skadade i spetsarna så slipa och putsa med bryne men bevara vinkeln.
Billiga kinabackar måste åtgärdas ofta. Dyra Rigid backar är bättre och fungerar skapligt också i billig kloppa. Dock kan en billig och inte hejarsmidd kloppa helt spricka om man tar i för hårt med entumsgänga.
Du tar inte ut respektive rad av gängor ur kloppan innan du slipar dem?

Problemet är inte att kloppan spricker, utan att antingen gängorna "hoppar loss" (så jag har ett koniskt men dåligt gängat rör och bara längst ut på röret) eller att röret som sådant bryts sönder där gängandet hunnit en bit på vägen. Det har jag sett förr, och då har det lösts med vassare gängor. Så jag har förutsatt att gängorna på denna är dåliga. Jag både oljor rikligt, och backar lite med jämna mellanrum för att släppa ut metallspånen.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Tack, priserna var ok. Är det någon som vet om det är standardstorlek på dessa, det vill säga är det troligt min gamla hållare passar?

--- Mats ---
Svaret på min egen fråga var att jag fick köpa även hållaren (spärrhandtaget).

Nu till problemet: Detta gänghuvud är mycket bättre, och jag kommer längre, men lika väl så går röret sönder. Har gängat kanske 1.3 cm, inte fått röret att komma ut på andra sidan gäghuvudet. När jag backar för att rensa lite och smörja, så tar det plötsligt emot bakåt. Suck. Efter ett par försök framåt och bakåt så snurrar gänghuvudet av, men röret har ett långt jack i gngorna, där det helt enkelt inte finns rör på en 7 mm lång sträcka.

Jag tror rörets innerdiameter är för ojämn, och tidvis för tunn, för att klara gängorna.

Så vad gör jag nu? Jag måste på något sätt plugga igen röret, helst med en plugg som innehåller en luftningsventil.

--- Mats ---
 
Det tråkiga alternativet är att ge upp.
En VVS-montör går väl loss på 500kr/h.
Delarna som han sätter dit kommer väl att kosta någon hundralapp.

Sedan kan du titta på och lära dig något nytt. Se det som en privatlektion.
Du får gärna tala om för oss sen hur det gick till.
 
magnu skrev:
Det tråkiga alternativet är att ge upp.
En VVS-montör går väl loss på 500kr/h.
Delarna som han sätter dit kommer väl att kosta någon hundralapp.

Sedan kan du titta på och lära dig något nytt. Se det som en privatlektion.
Du får gärna tala om för oss sen hur det gick till.
Absolut, så kan man göra. Men vad kommer han att göra? Om han inte kan gänga röret, vilket han troligen inte kan, så kan jag se två varianter han kan använda:
  • Sätta dit en spännkoppling gjord för att montera utanpå järnrör. Sådana har jag sett för mindre dimensioner, så de finns säkert
  • Svetsa?
Så egentligen är jag mer intresserad av ett gott råd kring vilken variant man skall prova själv härnäst, än vilket nummer man skall använda när man ger upp, även om det givetvis finns ett skäl att ge upp med tiden. Men efter att bara provat en enda metod?

--- Mats ---
 
En unifix tar väl säkert 5 minuter att skruva dit och därefter går man vidare med normal invändig eller utvändig gänga. Nackdelen är väl att dessa är rätt bulkiga men har du fått dit ett spärrhantag antar jag det finns luft runt om. Finns ju dessutom Vatettes lösning med en stödhylsa av plast men i övrigt en normal halvkoppling. Diggar denna då jag tycker Unifix med utvändig gänga stryper för mycket

Vill du klämma på grejerna brukar tex Hornbach ha Unifix på hyllan, vatette får du nog leta upp på Dahl eller motsv.
 
myrstack skrev:
En unifix tar väl säkert 5 minuter att skruva dit och därefter går man vidare med normal invändig eller utvändig gänga. Nackdelen är väl att dessa är rätt bulkiga men har du fått dit ett spärrhantag antar jag det finns luft runt om. Finns ju dessutom Vatettes lösning med en stödhylsa av plast men i övrigt en normal halvkoppling. Diggar denna då jag tycker Unifix med utvändig gänga stryper för mycket

Vill du klämma på grejerna brukar tex Hornbach ha Unifix på hyllan, vatette får du nog leta upp på Dahl eller motsv.
Tack, så det är Unifix jag har sett tidigare. Som du säger har jag gott om plats, 180 grader är öppna nog för spärrhandtag, och jag har lämnat gott om rör så det går att böja mycket nog för en Unifix .Båda dina lösningar skulle fungera. Jag tar en tur till Ahlsell, de har troligen Vatette, som såg trevlig ut på bilden.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.