Orkar inte springa på auktioner, men jag behöver en ny lie. Ingen pansarbrytande Fiskars med stål-orv, utan en vanlig, lätt för slåtter.
Tycker förresten att det är svårt att hitta bra handredskap över huvud taget, 38 olika snöslungor att välja på och 3 snöslädar, varav alla är skit. Men nu var det lie jag letar efter.
 
Jag har inget svar på frågan, men jag har också för avsikt att skaffa en lie. Vad är det du inte gillar med fiskars? De liar jag använt mest har varit längre och smäckrare, men fortfarande med orv i stål.

Erik
 
Vart i landet bor ni?
 
Uppsala.

Jag tycker Fiskars är lite tung. Blir jobbigt att svinga om man håller på en längre stund. Pappa har en i aluminium med plasthandtag, den är betydligt bättre. Han har haft den i snart 30 år, har ingen aning om var den kommer ifrån.
 
Att hitta en bra lie är inte lätt, jag hade turen att få en av min fars och farfars med riktig träorv :)
Måtten på orvet är viktiga för att det inte ska bli tungt att använda lien, dvs, längden på orvet, avståndet mellan knaggarna och placeringen av knaggarna. Längden på bladet verkar följa traditioner på orten.

Jag tror följande firma tillverkar riktiga liar: http://www.lieservice.se/ fortfarande.
 
Tror att traditionen på orten beror en del på hur mycket tuvor och sten man har att vänta. Siltiga jordar ger mer tuvor. Leran på Närkesslätten ger långa liar. Tror jag...

Hur som, den där länken verkade ju som seriösa liar. Lite dyr för min lilla ängs-plutt, men ska man köpa är det lika bra att skaffa nåt riktigt. Det är ju billigare och trevligare än slåtterbalk hur som. Men, har nån tips på nåt i mellanprisskiktet är jag klart intresserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.