Tjenare,

Jag är som rubriken antyder ute efter reglar till golvbjälklag, 45x220 i längder på minst 5 meter.(Egentligen 4,97 men vem mäter...? :D) Byggmax och liknande verkar bara ha upp till 4,80 och förutom Beijer så verkar åtminstone inte de större firmorna ha sortimentet på nätet. Beijer har C14 i 5,4m och 5,7m för 240/270 kr/st. Någon som har något tips på någon annan byggmarknad/brädgård i eller runt Göteborg som kan tänkas ha lägre pris? Sen behöver jag kortare längder också men då är nog byggmax med 39,95 metern för C24 svårslagna antar jag...?

Mange tack för alla tips!
ToRy
 
Vissa varuhus har en begränsning på vilka längder de tar emot eftersom de inte kan hantera de längsta, men bland de varuhus om inte har en begränsning, vilket i mina trakter är de flesta, så är det slumpen som avgör vilka längder de råkar ha hemma för tillfället.
 
Jag köpte via Beijer som lät special tillverka med fingerskarv och det är inte alls dyrt. Dessa var 6,5 meter
 
Ska tillägga att längsta längden på normalt virke på brädgårdarna är 5,40m, och som sagt, det är slumpen som avgör vad som finns inne. När det gäller 220x45 så tror jag det är något ovanligare med de allra längsta längderna jämfört med klenare dimensioner. Men det förekommer!
 
Det är väl så att enl. dimensioneringstabeller så kan man normalt inte ha mer än drygt 4m spännvidd på den dimensionen, för de flesta normala användningsområden. Så det verkar onödigt att hålla längre i lager.
 
Används till mycket mer än till bjälklag.
 
ToRy skrev:
Tjenare,

Jag är som rubriken antyder ute efter reglar till golvbjälklag, 45x220 i längder på minst 5 meter.(Egentligen 4,97 men vem mäter...? :D) Byggmax och liknande verkar bara ha upp till 4,80 och förutom Beijer så verkar åtminstone inte de större firmorna ha sortimentet på nätet. Beijer har C14 i 5,4m och 5,7m för 240/270 kr/st. Någon som har något tips på någon annan byggmarknad/brädgård i eller runt Göteborg som kan tänkas ha lägre pris? Sen behöver jag kortare längder också men då är nog byggmax med 39,95 metern för C24 svårslagna antar jag...?

Mange tack för alla tips!
ToRy
då skiljer det ju bara 4,50kr/m. och du får rätt längd. Ring o pruta, förmodligen blir det billigare än på byggmax om du ska ha några st.
 
ToRy skrev:
Någon som har något tips på någon annan byggmarknad/brädgård i eller runt Göteborg som kan tänkas ha lägre pris? Sen behöver jag kortare längder också men då är nog byggmax med 39,95 metern för C24 svårslagna antar jag...?
ToRy
Jag köpte mina 45x220 C24 från Mölnlycke trä. Betydligt bättre kvalité än Byggmax motsvarande. Billigare också, gav runt 33kr metern. Det är dock "prutade" priser! Vet inte vad de har för längder hemma men jag tror 4,80 är det längsta de har på lager, inte säker dock.
 
Man kan styva upp avsevärt genom att korskolva. Gärna skruvlimma så slipper man knäppningar av spikar som inte orkar hålla i ordentligt.
 
Ja, eller göra det lite enklare för sig och sätta kortlingar istället.
Men det hjälper nog inte för att slippa svikt om man har upp mot 5m spännvidd.
 
Gabbe1 skrev:
Ja, eller göra det lite enklare för sig och sätta kortlingar istället.
Men det hjälper nog inte för att slippa svikt om man har upp mot 5m spännvidd.
Inte slippa helt men lasten fördelas ut över en större yta tack vare kolvningen och då blir nedböjningen mindre och svikten minskar. Bjälklaget blir mindre känsligt för punktlaster.
 
Tack för tipsen! Ska definitivt kolla Mölnlycke trä! (y)
Konstruktionen blir en ram runtom 45x220 och största längderna jag behöver för de reglar som sen ska ligga cc60 (heter säkert något men vad vete f-n;)) är ca 5 meter. Dessa kommer förutom att i ändarna fästas med balkskor i ramen även vila på en 45x220 regel i mitten av huset (vad den kallas vet jag ju egentligen men kommer inte på det nu...(kom på det - bärlina! :))) Dessutom har jag tänkt sätta kortlingar, minst två per fack. Säkerligen är det överdimensionerat med 45x220 när det fritt hängande spannet bara är 2,5 meter och kanske hade det funkat utmärkt att skarva över bärlinan men nu är jag ju sådan att jag hellre överdriver och gärna undviker skarvar om det inte är absolut nödvändigt. Iofs planerar jag bara 140 isolering i golvet så för den sakens skull kanske det räcker med 45x195 eller rentav 45x170...? Jaja, om ingen skriker högt kör jag på 45x220. Ramen och bärlinan kommer för övrigt vila i fastgjutna u-stolpskor.
Hursom, det är inte så många 5-meterslängder jag behöver, bara 8 eller 9 stycken, resten blir kortare längder. Stugan det handlar om är bara ca 40kvm så någon mängdrabatt lär ju knappast vara aktuellt.

Bra tips förresten om att skruvlimma kortlingarna! Vad för lim skall man använda för detta? Hur många skruv bör man dra i varje kortlingsände?

Nu ska jag bara skaffa vinterdäck till båtkärran också, så jag kan frakta femmetarna på ett vettigt sätt. :D
 
Är bärlinan rätt dimensionerad?
 
Jag har ett mellanbjälklag på 5x5 meter som jag ska ha som förråd (okänd last alltså) jag specialbeställde 4"8" på 5,20 längder (nu fick jag dem på ca 6 meter) Alltså 100x200 mm i tätväxt fura, kostade 60 kr löpmetern plus moms o frakt. Indian Wood i Exhärad var leverantören. Jag lägger dem på c-c 600 mm, samt stålkortlingar (lättare att få till med svetsen).
 
haavard skrev:
Är bärlinan rätt dimensionerad?
Bra fråga. Jag har räknat med och förberett för 45x220 även där men räcker det? Jag har valt dimensioner mha en byggbeskrivning nerladdad från.... tja, någon hemsida... så jg tror det räcker. Minns inte nu vad hemsidan heter men jag har broschyren liggande någonstans.... Har börjat fundera på att lägga dubbla 45x220 som bärlina. Overkill ggr2...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.