Hej
Har två pojkar, nu fem och sju. När vi köpte huset med allrum på ovanvåningen så visste jag knappt vad vi skulle ha det till ... min bild av familjeliv var att vi alla skulle samlas i kök och vardagsrum ... kanske naivt. Nu har vi som de flesta småbarnsföräldrar ett tv och lekrum i allrummet och när vi har gäster så får de hålla sig där uppe så att vi vuxna kan höra oss själva när vi pratar.  Det är också praktiskt att de kan ha leksakerna i allrummet eftersom de leker lika mycket med varandras leksaker. Så slipper grejerna ständigt forslas mellan deras olika rum. Till vardags hamnar ändå de just aktuella leksakerna i köket! Det är ju där vi vuxna är och de söker sällskap. Jag kan ibland tycka att det är tråkigt när de leker där uppe och jag måste hålla mig i köket för div sysslor. Jag skulle vilja ha dem nära mig för det mesta. Även när de är större och när de har vänner hemma. (kontrollanttant?)

Jag ritar på vårt nya hus och funderar en del kring detta. Hur skulle det vara med;

ett kombinerat allrum/kök m köksö utan matbord men med soffhörna och massor av leksaker, m a o tillåtet kaos ...

vardagsrum med matbord (eller ev ett eget matrum) - ett rum att ligga i soffan och läsa i och som ska hållas prydligt

tv/speldatorrum (jag tycker inte om teve och vill helst inte ha det i rum där man ska kunna ha det fridfullt)

barnens rum & gästrum i anslutning till köket

dessutom arbetsrum nära vårt sovrum

hur tycker ni som har äldre barn än mig? vad händer med deras vanor? blir ett gemmensamt lek & umgängesrum en jobbig grej för barnen när de är äldre? finns det någon som hittat någon ovanligt bra lösning?
Alla tankar och ideer mottages tacksamt!
mvh fiddeli
 
Hej,
Så här ser det ut hos oss.
Vi bor i ett 1,5 plans hus på ca 142kvm.
På nedervåningen har vi kök, hall/allrum, tvättstuga, badrum, och ett "rum".
På övervåningen har vi 3 sovrum, stort allrum, klädkammare, badrum och bastu.
Det var denna planlösning som fick mig att fastna för huset, trots att det var ganska slitet i övrigt.
Barnen har nu sitt lekrum i detta "rum" på nedervåningen. De vill ju som sagt vara där vi vuxna är.
I det rummet har de det mesta av sina grejer. TV, DVD, dator, leksaker, soffa och en bra förvaring till allt.
I sovrummen har de endast mjukdjur och böcker, ja förutom möblerna förstås :D
Skulle tycka att det var väldigt opraktiskt att ha leksakerna på övervåningen just nu, då jag faktiskt vill ha det hyfsat undanplockat när dagens lek är slut. Det skulle ju i så fall bara betyda massa spring i trappan om dagarna, både när grejerna ska ner och när de ska upp.
Vi har valt att placera vårat sovrum i allrummet på övervåningen.
De gör att vi har alla barnen runt omkring oss (3 pojkar 5 år, 3år, 2 år).
Ett par av dem kommer dessutom och lägger sig hos oss under natten och då vill man ju inte riktigt ha en otäck trappa emellan, för trötta och snubbliga fötter.
Sen när de blir äldre kan jag tänka mig att de vill ha lite mer privacy, då blir det vi som flyttar ner till "rummet" .
På så vis får gubben och jag nedervåningen och grabbarna har övervåningen för sig själva, med varsitt sovrum, ett tv-rum och eget badrum.
Detta är den ultimata lösningen för oss.
Så mitt tips. Rita ditt nya hus med flexibilitet i tanken. Det som blir lekrum idag kanske inte behöver vara det om 5-10 år, eller det som blir kontor idag kanske inte heller kommer att vara det för all evighet.
Garanterat kommer även dina barn att vilja gå undan och vara för sig själva litegrann när de blir större. (Man vet ju själv hur det var). Då tycker jag att de ska få möjlighet till detta.
Eller när hela hallen svämmar över av 45:surprised:r från alla kompisar långt in på nätterna och du själv vill gå och lägga dig, då kan det vara skönt med lite avskildhet.
( Då vet man i alla fall vart man har dem, istället för att de hänger på sta´n).
Så flexibilitet är nyckelordet för det ultimata..........för oss i alla fall. ;)

:)Lycka till med dina ritningar :)
// Fia
 
Vi hade ungefär som ni har nu när barnen var mindre, dvs deras rum på övervåningen (tre barn) och ett allrum. Vi sov där nere där oxå kök och vardagsrum fanns. En öppenplanlösning där kök och vardagsrum hade bra kontakt. Detta tyckte vi fungerade bra; deras prylar var för det mesta där upp, man slapp städa så mycket vid besök (bara där nere) och det fanns oxå plats för lugn och ro utan barnlek runt omkring.

När vi byggde nytt för två år sen började vara grabbar bli tonåringar och det hade säkert funkat med liknande lösning då oxå; de hade haft ett eget "vardagsrum" osv. Men vi tänkte lite längre fram i tiden; snart sitter vi mest här själva min man och jag och ska vi då ha en övervåning som mest står tom? Nej, vi valde ett enplanshus i vinkel, stort kök (35 kvm) och vardagsrum (40 kvm), var sitt mindre rum till barnen (10 kvm)och ett datorrum.

Vi var lite oroliga över om det skulle höras för mycket musik och prat och aldrig finnas plats för lugn och ro men med facit i hand blev det bra! Vi umgås mycket i köket eller i soffan, har grabbarna kompisar/flickvänner här så är vi ändå ofta allla tillsammans. De kan stänga in sig på sina respektive rum om de vill osv.

För oss var detta den perfekta lösningen. Givetvis passar den inte alla men det jag vill säga är att du kanske ska tänka lite längre fram i tiden oxå, för hur eller hur blir även dina barn tonåringar! Och det går fort...

/Lisa
 
Vår lösning ser ut såhär (2 barn 0 -3 år just nu):

Nedre botten har öppen planlösning allrum -matsal - kök. I anslutning till denna yta finns ett litet rum som de första åren skall användas till lekrum. Eller snarare leksaksförvaring - jag räknar med att de kommer att leka på hela nedervåningen.

På övre plan finns 3 sovrum samt ett allrum och ett badrum. Vi och äldsta dottern har varsitt sovrum och det tredje sovrummet blir arbetsrum tills bebis är stor nog att vilja sova själv.

Allrummet på övervåningen kommer främst att vara tv- rummet och det på nedervåningen kommer att ha en minder tv, men främst ett rum att umgås i.

Vi har även ett tredje plan med förråd samt ett allrum på ca 25 kvm. Det kommer så småningom förmodligen att bli en tonårslya men tillsvidare ett utrymme för vildare lekar så som innebandy, repstege osv. Gäster kan även sova där.

Jag inser attt vi inreder de flesta ytor utifrån våra barns behov men det är okej. Trots allt tillbringar vi ju all tid med barnen och vill ha dem under uppsikt. Även för oss är flexibilitet ett nyckelord. Vi kan flytta sovrum mellan olika våningsplan och byta plats på lekrum och arbetsrum allteftersom famlijens behov förändras.
 
Det låter som att lindansare och jag bor ihop...

Men vi avviker lite:
Två barn 1,5 och 4 - ett i produktion.

Nedervåning med kök, matrum, vardagsrum, lekrum. (Eller, som sagt, förvaring för leksaker. Eller snarare där vi anser att leksaker skall vara. Barnen anser att de skall vara överallt...)

Övervåning med bad, tre sovrum och en rätt obrukbar hall - men med balkong.
Just nu är ett sovrum barnrum och ett av dem "kontor", eller snarare förvaring av flyttkartonger. Det tredje sover vi och lilltjejen i.
En vild tanke här är att göra fyra rum av de tre rummen, men utnyttja vinden genom att göra lofttrappor upp till sovalkover från tre av dem. Detta för att frigöra yta i rummen att kunna dra sig undan i när det behovet finns.

Källare med två rum plus badrum. Här kommer rummen (40+18 kvm) att bli utrymme för flerfamiljssystem ("dagis") under minst ett år. Efter det kommer det att bli ovan nämnda utrymme för vildbasingar. Ungdomsgård hette det hos mina föräldrar. Separat ingång finns det dessutom!
 
Nix: Vi bor nästan ihop. Visst är det bra att ha ett ställe att stänga in tonåringarna på i framtiden? ;-)
 
Toppenskönt!

Om jag inte råkar ut för en tjejpakt och blir bortröstad själv.
Jag samlar nämligen på tjejer. Gift med en, pappa till två och en i produktion.
Även om den som produceras skulle visa sig vara kille så är vi ju i minoritet...
 
Hej!
Tack för alla svar! Jo, jag planerar för ett flexibelt boende och känner att jag har det där ganska klart för mig.

[Vi var lite oroliga över om det skulle höras för mycket musik och prat och aldrig finnas plats för lugn och ro men med facit i hand blev det bra! Vi umgås mycket i köket eller i soffan, har grabbarna kompisar/flickvänner här så är vi ändå ofta allla tillsammans. De kan stänga in sig på sina respektive rum om de vill osv/quote]

Det låter så härligt! Jag skulle tycka det var trevligt att möta sina barn och deras vänner så mycket som möjligt ... Lisa! Tror du att avsaknaden av ett eget allrum har fått er att umgås mer med era barn?
mvh fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.