Hörde detta på radio idag, att många unga saknar hemförsäkring och 5 av 10 inte ens hört talas om det.
Att man struntar i det och lägger pengarna på annat kul är fullt förstående, jag har varit ung jag också, men inte veta om att det finns övergår mitt förstånd.
Jag minns t.o.m några lektioner i skolan (45 år sen) om det var på samhälls eller hemkunskapen vet jag inte, men vi fick lära oss allt om att bo och allt som ingår i det.
Kanske var det inte då det här med hemförsäkring fastnade, men när farsan sa första dagen jag flyttat hemifrån "du har väl skaffat hemförsäkring" så hade jag ju iaf tidigare hört talas om det.
Idag kan alla få reda på vad som helst, men jag träffar dagligen på människor i mitt jobb som inte verkar kunna nånting mer än just det de gör.
Många ringer till mig och vill ha problem lösta, men ofta lyckas jag inte för den i andra änden inte verkar ha en aning om nått.
Jag kan säga "det är en knapp i gul plast, tryck och vrid på den"
Frågan tillbaka får mig att undra: Vet personen vad en knapp är ??
Vad plast är ??
Vet den vad vrida är ??
Kan den färger ??

Nu till frågan, hur har det blivit så här ?? Varför vet 5 av 10 under 30 inte vad en hemförsäkring är.
Har detta och annat viktigt i livet ramlat bort i skolan ??
Föräldrarna är troligtvis långt över 30, varför har inte de berättat en sak som denna ??
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2023/manga-unga-vuxna-saknar-kunskap-om-hemforsakring/#:~:text=Bland%20unga%20vuxna%20under%2030,för%20stora%20delar%20av%20kostnaden.

1 av 5 vuxna vet ej vad det är, så kanske sprider sig i generation?

Anekdotisk så hade min sambos syster missat det helt (sista barnet av 4), så svärfäldrarna kanske missat det eller antog hon visste. Som tur var ingick det i hyran (kommunalt bolag som har det som krav) om man kryssade i det.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.