Lite bakgrundfakta.. Köpt hus med liten del källare, resten krypgrund som vi fyllt igen. När det regnar fylls källaren med vatten. nu när det regnat så mycket har det varit enorma mängder. Fick råd att montera bakvattenventil - tror inte jag på direkt.. Vattnet kommer från väggen in mot trädgården där vi har en brunn som inte används... Stuprören är antagligen dragna till brunnen. <jag gissar på att när det regnar blir det för högt vattentryck i brunnen som antagligen inte håller tätt och det leder till vattnet i vår källare.

Nu till problemet: Huset är inte dränerat och min sambo som har en förmåga att påbörja arbeten innan han kollat upp hur man ska göra ;) , har nu grävt upp runt hela huset för dräneringen. Tanken var nog att koppla dränering och regnvattnet på spolbrunnen, men som visade sig vara en avloppsbrunn. Tydligen får man inte koppla det på avloppsbrunnen så den tanken gick inte igenom. Att koppla det på kommunens rör kostar en hel förmögenhet fick vi höra. Stenkista är heller ingen bra lösning för oss och vi har ingenstans vi kan avleda vattnet eftersom vi har bostäder på tre sidor om oss. Tydligen har kommunen dränerat på ena kortsidan när dom har dragit rör och ledningar och dyligt. Borde man inte kunna koppla upp sig på deras rör då? Om det nu finns några.. :-/

Nu står vi med en vallgrav runt huset omringat av berg med jord och ingen aning om hur vi ska göra.. Det är inte alltid lätt att hålla tilbaka den ivrige nye husägern..

Hur brukar det fugera när man dränerar i villaområden?
Var f*n ska vi göra av vattnet?
Kan man fylla igen brunnen i trädgården med jord?

<<<Eller så kanske man bara skulle skita i alltihopa o flytta till lägenhet..>>>> :)
 
Att skita i vallgraven rekomenderar jag inte ;D.
Nej jag skulle undersokt om det inte gar att koppla pa sig pa kortsidan som du pratade om.
Gar inte det sa skulle jag kopplat in mig pa avloppsroret utan komunens vetskap.
Alternativt gravt en kista och ev anslutit en pump till den.

Lycka till
 
Hör med kommunen Om erat dagvatten! De borde ha en anläggning för det med! Det behöver ju inte renas!
 
Vi hade tur.. När vi grävde det sista hittade vi gamla kopplingar till kommunens dagvatten. Våra stuprör var dragna dit. Dom var ganska igentäppta med lera så dom har inte varit till stor nytta innan.
Nu är det bara till att återställa trädgården igen... Den mindre roliga biten...
 
Det är ju det som är kul :)

Man uppskattade inte allt detta gräs förut.. nu drömmer man om att få klippa gräsmattan igen :)
 
Om det är en gammal fastighet som tidigare haft del eller delar av dagvattnet inkopplat på kommunens avloppsnät så är det tillåtet att koppla på sig i de kommuner jag är verksam i. Men detta skiljer sig säkert mellan olika kommuner.

Jag har varit med om att kommunen har rökfyllt avloppsbrunnar när de tycker att belastningen varit för hög, och kollat vilka stuprör det kommer rök ur. Inte lätt att mörka något då! :)

Så om du ska få det bra, så är det nog bara att knacka spargrisen och ge kommunen en påse pengar!
 
Om ni ansluter till dagvattnet så är det br aom ni samtidigt fixar en dagvattenbrunn. Annars finns risken att rören fylls igen av sand/lera igen och ni får gräva...

Kolla om ni inte kan fixa en dagvattenbrunn om ni inte redan har en.
 
Hej!

Hos oss fick vi ansluta dräneringen till det kommunala avloppet, men inte stuprännorna.
Vattnet från taket måste alltså släppas ut i trädgården. Det fungerar bra för oss. Man får leda bort det lite från huset bara eller skaffa tunnor. Med en helt ny dränering så är inte jag orolig för den lösningen alls.

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.