Våra jättetrevliga grannar vill höja sitt hus med två meter och undrade om vi hade några invändningar.

Vi vill ju verkligen inte sätta några käppar i hjulet för deras planer men vi vill samtidigt inte göra avkall på vår kvällssol.
Vi är lite tveksamma på huruvida deras hushöjning kommer förkorta sommarkvällarna eller inte.

Men, visst måste det finnas någon möjlighet för oss att ta reda på exakt i vilket väderstreck solen går ned vid olika tider på året? Får att sedan med en kompass(?) kolla huruvida detta kommer att påverka oss eller inte? Om det nu skulle visa sig att deras hus kommer att stjäla sol, finns det då dessutom någon formel med vilken vi kan räkna hur mycket vi påverkas, loosar vi t.ex 5min eller 1h?


Har vi veto? dvs om vi nobbar bygget så blir det inget?
Kan även vara kul o höra hur ni hade agerat?

Usch vad jobbigt det blir ifall vi blir tvungna o fälla deras planer, hoppas nästan att någon annan granne sätter sig på tvären så att vi slipper ta beslut.
 
Det har funnits ett program som beräknar detta här på forumet. Har för mig att det var moderatorn "hemmakatten" som fixade det. hittar det uínte just nu.

Men juridiken i det hela:

Om grannens byggplaner ligger inom vad detaljplanen föreskriver, framförallt vad gäller byggnadshöjd och närhet till er tomt så har ni inte så mycket att säga till om rent formellt. Det finns exempel på att folk nekats bygglov även när de följt detaljplanen, men då handlar det framförallt om byggen som med mycket liten nackdel för byggaren kan läggas så att det ger kraftigt mindre störning för en granne.

Om detaljplanen tillåter höjd och placering av er grannes påbyggnad så smäller troligen hans "rätt" att bygga på sin tomt högre än er "rätt" till sol på er tomt.
 
Google hjälpte mig att finna programmet, suveränt.
Att deras byggplaner följer detaljplanen är väl ett absolut måste för att de skall få höja huset en våning överhuvud taget?
 
silfwerpihl skrev:
Google hjälpte mig att finna programmet, suveränt.
Att deras byggplaner följer detaljplanen är väl ett absolut måste för att de skall få höja huset en våning överhuvud taget?
Länk? Vore intressant.
 
Har tipsat om det förut, men om du använder dig av Google SketchUp kombinerat med Google Earth så kan du nyttja sol/skuggfunktionen i SketchUp för att se vart solen (och framför allt skuggan...) befinner sig vid olika årstider och klockslag. "Tricket" här är just att även installera Google Earth så du exakt kan placera ut din modell så väderstrecken blir rätt.
 
silfwerpihl skrev:
Att deras byggplaner följer detaljplanen är väl ett absolut måste för att de skall få höja huset en våning överhuvud taget?
Nja.. Ofta så kan det ju vara så att de behöver få "accept" för en mindre avvikelse. Det får bygglovsmyndigheten släppa igenom, fast då måste grannarna höras (men kan köras över). Om de helt håller sig inom detaljplan så behöver de inte annat än av artighet diskutera planerna med er.
 
http://www.largeformatphotography.info/sunmooncalc/

du behöver bara latitud och longitud och tid

Runt midsommar är det väl som mest kritiskt.

Du kan få solens läge som funktion av tid genom att fylla i längst ner under sun and moon positions.

Jag har för mig du kunde använda den för att leta efter en tidpunkt då solen står i en önskad vinkel över horizonten. Och allt är online utan att du behöver installera något
 
zno skrev:
Har tipsat om det förut, men om du använder dig av Google SketchUp kombinerat med Google Earth så kan du nyttja sol/skuggfunktionen i SketchUp för att se vart solen (och framför allt skuggan...) befinner sig vid olika årstider och klockslag. "Tricket" här är just att även installera Google Earth så du exakt kan placera ut din modell så väderstrecken blir rätt.

Jo, fast ärligt, det är inte så lätt som det låter, testade lite utan att lyckas. Till din idés försvar kan jag väl säga att jag inte var jättetålmodig.
 
Jag kan rekommendera "Den svenska almanackan", med utförligare astronomiska uppgifter. I den finns solens höjd över horisonten framställd grafiskt för året och för dygnets timmar för ett antal orter i Sverige. Använd den ort som ligger närmst i breddgrad. Med hjälp av lite trignometri eller ett rutat papper kan man bedöma hur tex er uteplats påverkas.

Se även http://www.smhi.se/content/1/c6/02/89/43/attatchments/faktablad_solstralning.pdf


Detta svar fick jag från SMHI
 
silfwerpihl skrev:
.
Att deras byggplaner följer detaljplanen är väl ett absolut måste för att de skall få höja huset en våning överhuvud taget?
Nej, det är inte ett absolut måste. Det hela hänger på HUR mycket man frångår detaljplanen. Sedan kan kommunen säga ja och om ni överklagar blir det länsstyrelsen osv...
 
A
Hur hade jag agerat? Jag hade först mycket noga tagit reda på om man överhuvud taget kan använda kvällssol som argument för att grannen inte ska få bygga (och du har ju börjat med det genom att fråga här i forumet). För om man chansar och kommer till grannen med kvällssolsargumentet och sen blir överkörd av byggnadsnämnden lär man ha förstört grannsämjan ordentligt för en god stund framöver.

Om jag kommer fram till att kvällssol är giltigt argument för att förhindra bygge så skulle jag sen ta ett snack med grannen och diskutera om hur huset kan byggas utan att min kvällssol blir förstörd.

Om jag kommit fram till att kvällssol inte är ett giltigt argument så skulle jag nöja mig med det faktum att folk, dvs grannar men även jag själv, som tur är faktiskt får höja sitt hus som man köpt för dyra pengar så länge som man håller sig inom lagen. Sen skulle jag luta mig tillbaka, njuta av dag-solen och bjuda över grannen på några öl och visa mig intresserad av hans bygge, men utan att nämna ett ord om kvällssol. När det börjar bli kväll och solen börjar gå ner så kanske, kanske den trevlige grannen, som fått i sig några öl, kisar upp mot kvällssolen och frågar om jag har några bra ideér på hur han kan bygga för att inte förstöra den här underbara kvällssolen för mig...
 
I Kalifornien pågår det i skrivande stund en uppmärksammad civil rättsprocess där en fastighetsägare stämt grannen för att dennes träd skuggar ett par solfångare.

På sant amerikanskt vis har nämligen Kalifornien en "Solar Shade Control Act" som garanterar rätt till solljus om man har solfångare. http://www.ucan.org/energy/energy_e..._solar_rights_act_and_solar_shade_control_act

Anledningen till uppmärksamheten och debatten är att lagen har potential att göra Kalforninen till ett kalhygge täckt med solfångare, men inte ens där försöker man stoppa byggen pga av skuggning.
 
Alla pratar om Google Sketcup.. Laddade ner det men begriper ingenting.. Någon som har några tips på hur man kan göra det så enkelt som möjligt ?

Skall bygga hus och har en färdig ritning men det skulle vara kul att kunna se hur solen står vid olika tider på året.. Går det att använda Sketcup till detta? Något alternativ...
 
Jag anser att bra-byggares taktiktips är mycket vettigt. En konstruktiv, empatisk och positiv dialog leder alltid längre än tjafs om paragrafer.

Om ett bygglov medför "ringa" överträdelse av planföreskrifterna blir frågan om kvällssol akut. Då blir det nämligen en fråga om detaljplanens syfte, och om överträdelsen äventyrar detta syfte. Isåfall räcker det formellt med att du konstaterar att det planerade bygget kommer att beskugga grannfastigheterna på ett sätt som är "otillräckligt utrett". Med andra ord: Låt grannen själv kartlägga konsekvenserna! Det är - åtminstone formellt - INTE du som har bevisbördan, utan han.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.