Halloj!
Köpte ett hus nu på höstkanten, 1800-tal med tvåglasfönster (utom tre st som är över 100 år gamla, nya påväg), krasslig ytterdörr (ny är påväg) torpargrund och direktel.

Vi satte in en luftvärmepump, försäljaren lovade guld och gröna skogar i stort sett med den, och vi eldar i en kakelugn nere i vardagsrummet också.
Vi har ca 14 grader inne nu, med ett element påslaget nere och tre uppe. Luftvärmepumpen jobbar för allt vad den är värd och kakelugnen går varm.

Firman som installerade luftvärmepumpen säger att huset måste vara snuskigt dåligt isolerat, men enligt energideklarationen gjorde de av med 19000 kWh år 09 då den är gjord. Det låter ju inte direkt som om huset är dåligt isolerat.
Vad i allsin dar är fel? Var går värmen ut?
Har ni några förslag? Vi är nybörjare så det är inte så lätt.
 
Största värmeförusten brukar alltid vara genom taket. Enkelt tips för att vet om det är så, smälter snön på taket fort? Är så fallet isolera taket. Idag har man ungefär 300mm i taket.
 
Tyresö
Vet du om ifall förra ägarna verkligen hade komfortvärme? Dom kanske var påpälsade inomhus för att komma ner till den årsförbrukningen. En billig lösning kan ni ju börja med: täta alla fönster och ytterdörr - då är den största värmeläckan borta. Englasfönster är ju en rejäl värmeläcka. Vanliga 2-glasfönster är lite bättre, men inte superbra - då ska det nog till 3-glasfönster.

Hur tjock är isoleringen på vinden och i golven?
 
Tejpar man vanlig plastfolje runt fönsterna, skapas extra isol fack. Det blir lättare att behålla värmen.

Läckaget kan kollas med;
a. värmekamera
b. ir termometer
 
Redigerat:
Luftvärmepumpen ger väl inte många kW?
 
Nya normen säger 500 mm i taket och 400 mm i snedtak
 
Hur många kvm ska värmas upp?
Våningar?
Är det tilläggsisolerat?
Vilken luftvärmepump har du och KW på den, var är den placerad?
Var står kakelugnen i förhållande till resten av huset?
 
Billiga "snabbfixar" från vår vän Clas Ohlson medan ni jobbar på att komma till roten med problemen:
Värmekamera: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155445868 (Kolla var fönster och dörrar läcker mest)
Isoleringsfolie till englasfönsterna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156695166
Och nya lister till alla fönster och dörrar så det sluter tätt:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156722793

Sen får ni ju göra det riktiga jobbet sen, men ni kan åstadkomma markanta förbättringar med små medel under tiden. Lycka till!
 
Den kameran kostar nog 100 ggr för lite för att vara användbar...
 
Mät upp husets alla mått inkl dörr och fönsterarea. Mät upp tjocklek på väggar, golv och tak inkl isoleringstjocklek. Mata in uppgifterna i www.energiberakning.se. Många otäta fönster och dörrar också ett problem vintertid, men sommartid kan de vara otäta för att det ska bli ventilation i huset. Bättre täta och sätta in ventiler som kan öppnas/stängas efter årstid. Skotta upp snö runt husets grund är väl också ett gammalt knep i längre upp?

En förbrukning på 19.000 kWh -09 direkt-el i Dalarna låter normalt för ett hus på drygt 150 kvm som är max ca 30 år gammalt...
 
Matss skrev:
Den kameran kostar nog 100 ggr för lite för att vara användbar...
Tja...jag har en plastig IR-tempmätare som jag fick från någon tidningsprenumeration...den räcker för att man ska kunna mäta skillnad i yttemperatur, dvs kunna se var dörrar och fönster läcker...tror B&D-kameran duger gott för TS behov. Vi snackar ju inte värmekamera för hela huset...det får man ju köpa in som tjänst sen.
 
Tyresö
Ett enkelt och billigt sätt är också att ha en termometer mitt i huset, i huvudhöjd - det är då normvärmen.
Därefter kan man ha 2 olika termometrar utspridda på strategiska värmeförlust-ställen, fönstersmygar, hallen vid ytterdörren eller nere på något golv etc. då ser man ganska snabbt vilken skillnad det är i temperatur på olika ställen i huset. Finns säkert någon billig termometer på Clas Ohlsson.

Då får man på ett billigt sätt en ganska bra uppfattning var huset läcker värme.
Kan gissa vilken temperaturskillnad det är i fönstersmygen med ett englasfönster, jämfört med övriga huset.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Nya normen säger 500 mm i taket och 400 mm i snedtak
Något jag missat ... Vilken norm?
 
Du har inte missat något (som du nog vet :))

300mm som huggan skrev är nog ganska korrekt, det är vad jag kom fram till att BBR 9:4 krävde för min utbyggnad. När man bygger ett helt hus är det andra beräkningar som gäller i BBR men resultatet blir ungefär detsamma.
 
Bryr ngn sig om isol tjockleken? Eller att U - värdet ska ligga under viss nivå och energikraven uppfylles?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.