Hej!
Här kommer några "dumma" och förhoppningsvis enkla frågor som du kan hjälpa mig med.
Har relativt nyligen flyttat in i ett hus och har ingen kunskap om detta.

Har en gammal pelletspanna.

Var finns varmvattnet i huset?
Har ingen varmvattenberedare, finns varmvattnet i rör eller får det plats något i pannan,
eller vart finns det?

Har funderingar på att byta ut pelletsbrännaren och pelletspannan, då dom är till åren.

Ser alla pannor likadana ut upptill? Den panna som jag har nu, går det upp 6 rör ifrån och så "rökröret".
Kan man köpa vilken ny pelletspanna som helst, eller ska man tänka på något speciellt?

Tack på förhand!
 
Hejsan

Till att börja med vill jag säga att det finns inga dumma frågor, nästan i alla fall, bara dumma svar. :)

Mycket bra och relevanta frågor du ställer!

I ditt fall finns det antagligen en mängd vatten i din panna , kanske ca 300 liter eller så. Vad heter pannan du har? Ta gärna en bild eller flera, så man ser pannan och rören och lägg upp här så kommer du säkert att få en massa bra-ha information. Det finns två "olika sorters varmvatten" skulle man enkelt kunna säga. Dels det varma vatten som åker runt i elementen, det kallas radiatorvatten och är en sluten krets. Dvs det vatten som finns där det finns där och åker bara runt runt. Sen finns varmvattnet i kranarna, tappvarmvattnet. Det flödar från husets vattenanslutning (kallvatten) in i pannan och värms upp och fortsätter sedan till kranarna.
Den vattenvolym som finns i pannan hör till radiatorkretsen. Tappvarmvattnet leds igenom en rör-slinga inne i det vattnet och värms på så vis upp. Så det finns ingen större mängd tappvarmvatten utan bara det som är i rören och slingan i pannan och värms upp i slingan allteftersom man använder varmvattnet.

Olika pannor ser olika ut, men har i grund och botten samma anslutningar rent funktionsmässigt, men de kan sitta på olika ställen.

När man ska köpa ny panna finns en massa olika saker att tänka på. Läs på lite om pannor som Biomatic, Janfire, Värmebaronen och Effecta, t.ex. på deras hemsidor, så får du en liten inblick. Så kan du titta på Fröling också, som är en "lite" dyrare variant.

Saker som kan vara av betydelse är vilken effekt man behöver, priset så klart ;) , om man kan tänka sig en del manuellt arbete eller om man vill ha så lite arbete som möjligt för egen del och pannan sköter sig själv så mycket som möjligt. Börjar man titta på mer detaljer kan man här på forumet, och ett annat forum som heter pellets.info som jag verkligen råder dig att besöka också, diskutera precis hur mycket som helst men oftast kokar det ner till småsaker.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar thomasx! (y)
Här kommer några bilder på nuvarande panna och brännare.
DSC_0109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har kollat lite och hittat en komplett lösning med nya grejer. Brännare, panna, skruv, förråd. Kan detta passa? Hur känns priset, billigt, Ok, dyrt?

http://www.vvs-experten.se/index/biomax-16-komplett-m-monteret-p47716

Bor på 115kvm + källare. Ingen stor varmvattenåtgång.
 
det där ser ju nästan nytt ut? är det nåt fel på anläggningen?
 
Vem har hittat på att du ska byta pannan? En ny panna går på 60000 installerad och är inte särskilt mycket bättre. Däremot bör du byta till en modern reglerbar brännare innan du lägger ned tid och lär dig hur det fungerar. Pannan har en inbyggd kopparfordrad varmvattenberedare. De två rören i bakgrunden på din bild ser ut att vara rören för varmvatten.

En brännare av typ Ecotec A4, Ecotec Bioline20 eller Ariterm Bequem ska du titta efter.
Begagnade Ecotec i bra skick brukar vara rätt billiga.
Just nu är det rensopat på Blocket med brännare av den typen men det kommer flera..

En dragbegränsare behöver du också få dit så du får stabil förbränning.
 
Redigerat:
Ja, det där grejerna ser inte ut som du behöver byta. Även om det blir lite effektivare med ett nytt system så lär du inte räkna hem investeringen i första taget skulle jag tro.

Ser lite lustigt ut dock, är det pelletsförrådet som står så nära pannan? Vad har brännaren för beteckning?

Här är manualen till din TMV panna, där står allt du behöver veta och lite till ;)
Första träffen på google på TMV E20, btw.... ;)
 
OK, Ja brännaren krånglar lite då och då.
Dessutom måste jag tända den med tändvätska och tändstickor, ingen elektrisk tändning alltså. För att sota måste jag koppla bort brännaren/förrådet. Brännkoppen måste jag sedan skruva loss, för att hugga loss fastbränd aska.
Den gröna delen är pelletsförråd och brännare, dom sitter alltså ihop.
Så här ser det ut uppifrån:

DSC_0111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är en ny brännare, förråd och skruv jag bör satsa på då?

Tack för era svar!
 
Ja brännare med eltändning behöver du. Med lite tur så passar en modern Ecotec direkt i pannan.
Brännare utan inställningsmöjlighet ger högförbrukning, tjära,och blanksot som kan leda till skorstensbrand.
Pannan har faktiskt sålts som pelletspanna en gång så inte helt fel kosta på en ny brännare.
Här har du just idag rea på 1 st Ariterm Bequem 4000 biligare än normalpris. Kanonfynd som aldrig återkommer! Du kan beställa online närsomhelst.
Den brännaren anses lite bättre än Ecotec men principen är densamma.
http://mrpellets.se/sv/ariterm-thermia/273-pellets-brannare-ariterm-bequem-20d.html
 
Ja, en ny brännare kan du ju kosta på dig, så du slipper springa och tända stup i kvarten.

Jag har en Bequem 20D, en äldre variant än den johanpelle länkade till. Den har funkat fint i 6-7 år nu, behöver lite service någon gång om året men that's about it. Och med de uppdateringar som kommit efter att jag köpte min kan jag varmt rekommendera den. Pelletsförrådet du har bör du ju kunna fortsätt använda. Möjligen får du komplettera med en matarskruv till den nya brännaren om det inte passar med den befintliga.

Jag konverterade själv min oljebrännarpannar till pellets, bytte oljebrännaren mot pelletsbrännare. En tisdagskväll när grejerna kommit skulle jag bara testa lite för att se vilka problem jag ställdes inför och vad jag behövde göra för att få allt att funka. 4h senare var konverteringen helt klar och sen dess har det som sagt tuffat på.
 
Bra erbjudande! (y)
Och bra rekommendation!
Kollade även på Viking bio från värmebaronen. Ligger ungefär på samma pris.
Någon åsikt om den?


Hur vet jag om brännaren passar i min panna? Nu måste jag passa in i två piggar som sitter fast på pannan, med två hål i brännaren, samt klämma fast den på båda sidor.
Om den inte gör det, hur gör man då?
Vem hjälper mig? Rörmockare?

Skulle nog vilja ha lite större pelletsförråd, då det nuvarande bara rymmer 8-9 säckar.
 
VikingBio är ärligt talat rena skräpet. Till din panna passar bäst en rakt uppåtbrinnande brännare och då är det Ecotec eller Bequem att välja på. Något annat behöver du inte titta efter.
 
  • Gilla
Åskar
  • Laddar…
Men om det funkar så kan det vara en god ide att sätta en framåtbrinnande i övre luckan och skapa ett större askutrymme. Så har jag på min fast med uppåtbrinnande, det fick plats i min ganska stora panna.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Men om nu trådskaparen är så lyckligt lottad att han har en panna med askutrymme och plats för en riktig undermatad brännare som dessutom just nu kan köpas för samma pris som en VikingBio ska han väl inte vara så urbota att han sätter dit en brännare som kräver rengöring minst en gång i veckan.
Med en undermatad brännare kan man elda längre tid utan något underhåll för den petar ut askan själv.
Övre luckan är en sotlucka och där kan ingen brännare sättas.

Finns baffelplåten mellan förbränningsutrymmet och det övre utrymmet kvar?
Kan vara någon vedfantast som tagit bort den och i så fall får du lägga dit en ny plåt för att få bra eldningsekonomi.
 
johanpelle skrev:
Men om nu trådskaparen är så lyckligt lottad att han har en panna med askutrymme och plats för en riktig undermatad brännare som dessutom just nu kan köpas för samma pris som en VikingBio ska han väl inte vara så urbota att han sätter dit en brännare som kräver rengöring minst en gång i veckan.
Med en undermatad brännare kan man elda längre tid utan något underhåll för den petar ut askan själv.
Övre luckan är en sotlucka och där kan ingen brännare sättas.

Finns baffelplåten mellan förbränningsutrymmet och det övre utrymmet kvar?
Kan vara någon vedfantast som tagit bort den och i så fall får du lägga dit en ny plåt för att få bra eldningsekonomi.
ja, om det inte funkar alls att sätta någon brännare i övre luckan på den pannan så är det ju inget att tänka på. Annars finns det framåtbrinnande med automatisk uraskning.
 
Jo framåtbrinnande med automatisk uraskning i nedre luckan borde också fungera men då blir det nytt för har aldrig sett något sådant säljas begagnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.