Ska dra nya vattenledningar till mitt nya badrum. Har i andra trådar här på forumet förstått att det är dolda pex-rör som gäller om man inte vill var allt för ute 8)

Vet att det finns speciella vägggenomföringar för pex-slangen när man drar ut den genom väggen. Men VAR köper man dessa? Har kollat runt på de flesta stora byggvaruhus, utan att hitta. Är det till proffsbutikerna man ska åka?
 
Ja sådana hittar du inte hos Silvan.....

Jag köpte mina hos Ahlsell. Fredells och välsorterade Comfortbutiker lär ju ha. Kanske kan K-ruta och Co plocka hem prylarna.
 
Vad jag förstår är det speciella fästen till respektive fabrikat av PEX system. Iaf om man läser tillverkarnas sidor.
Sedan finns det brickor som man sätter mot PEX anslutningen. Kanske sådana du menar? I detta fall "bockar" man PEX slangen/Skyddsröret genom väggen och tätar skyddsröret med väggens tätskikt.
Tror att du kan hitta brickor på sigro.se alt som du själv sa - på proffsbutiker

Peter
 
MathiasS: Kommer du ihåg hur mycket dessa genomföringar kostar?
 
Det är väl sånnahär vi pratar om antar jag:



PICT1683.jpg

väggskena 40cc, 66sek+moms
väggbockfixtur (den gröna), 27,95+moms

Jag tror att dom vita hattarna följer med fixturen.
 
www.sigro.se finns Roths system. Det MathiasS visar är Wirsbos.

 
Tack för svaren. Det var precis sådana jag menade. Har kollat på sigro.se och även där hittat vad jag söker.

Får ta ett snack med min granne, han arbetar på Uponor Wirsbo och tillverkar pex-rör. Med lite tur kan han ordna fram vad jag behöver ;D
 
När man sen kommer ut genom väggen, kan man då på något snyggt sätt ta sig över till koppar?
 
Man använder väggenomföringar, ser ut som små blandarfästen ungefär. Finns med 1-4 anslutningar, vanligen cc40 mellan hålen.
 
Fasting65 skrev:
På www.sigro.se finns Roths system.
Någon som har erfarenhet av ovan fabrikat? Skiljer det åt på kvallen mellan fabrikaten eller är det de smarta lösningarna?
 
Väggenomföringen ser ut såhär:
6250.jpg
Man måste dock komplettera med stödhylsa för pex (mässingstödhylsa).

Jag själv kör också Wirsbo. Har ingen erfarenhet av Roth.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.