Finns det något material som är lämpat för att skapa luftspalt bakom en putsakiva om man ska putsa ett trähus. Jag skulle gärna skapa luftspalten av en list av mer fukttåligt material än trå och gärna ett material som kan utgöra fuktbarriär.
En idé är att sätta en remsa åldersbeständig plast utanför listen dvs mellan luftspaltlisten och putsskivan
 
Testa kabelkanal. Finns i aala dimensioner.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Testa kabelkanal. Finns i aala dimensioner.
De kabelkanaler jag sett är lämpade för att gömma kablar i men inte så starka att jag kan skruva fast putsskivor på dem. Är det nån speciell kabelkanal du tänker på?
 
Finns det inte speciella lister för luftspalter bakom skivor? Om jag inte minns fel har jag sett flertalet sådana i aluminium.

Edit: Ska surfa lite och se om jag kan hitta någon igen..
 
  • Gilla
utbygget
  • Laddar…
Du vill undvika trälist på ett trähus? Inbillar du dig att du kan få en helt genomblöt puts och putsbärande skiva eller vad är du ute efter?

Om så är fallet är nog det enklaste att bara köra standard trälist men att skruva upp den med lämplig plastbricka mot stommen.
 
M myrstack skrev:
Du vill undvika trälist på ett trähus? Inbillar du dig att du kan få en helt genomblöt puts och putsbärande skiva eller vad är du ute efter?

Om så är fallet är nog det enklaste att bara köra standard trälist men att skruva upp den med lämplig plastbricka mot stommen.
japp jag tänkte att jag ville att putsväggen skulle sitta länge och att distanslisten är svagaste länken. Men jag kan ha fel.
ska jag ha plastbricka så borde den väl sitta mellan trälist och putsbärande skiva eller så använder jag bara en smal remsa åldersbeständig plast på trälisten så håller den kanske lite längre
 
U utbygget skrev:
japp jag tänkte att jag ville att putsväggen skulle sitta länge och att distanslisten är svagaste länken. Men jag kan ha fel.
ska jag ha plastbricka så borde den väl sitta mellan trälist och putsbärande skiva eller så använder jag bara en smal remsa åldersbeständig plast på trälisten så håller den kanske lite längre
Teoretiskt så tror jag du har en poäng på var brickan ska sitta. Praktiskt tror jag det är väldigt mycket enklare att sätta den under listen vid monteringen och sen när skivan ska på är det bara att träffa listen som vanligt.

Tänker mig dock att i ett scenario där du har så otroligt genomfuktad puts så du riskerar att att fukt dras in från putsbärarskivan till stommen så är det snarare den troligtvis extrema relativa fuktigheten på luften som cirkulerar i luftspalten som kommer öka fuktbelastningen på din stomme snarare än vad kan dras in med kapillärkraft vis listerna. Putsbärarskivorna är ju vanligtvis rätt kapilärbrytande med
 
M myrstack skrev:
Teoretiskt så tror jag du har en poäng på var brickan ska sitta. Praktiskt tror jag det är väldigt mycket enklare att sätta den under listen vid monteringen och sen när skivan ska på är det bara att träffa listen som vanligt.

Tänker mig dock att i ett scenario där du har så otroligt genomfuktad puts så du riskerar att att fukt dras in från putsbärarskivan till stommen så är det snarare den troligtvis extrema relativa fuktigheten på luften som cirkulerar i luftspalten som kommer öka fuktbelastningen på din stomme snarare än vad kan dras in med kapillärkraft vis listerna. Putsbärarskivorna är ju vanligtvis rätt kapilärbrytande med
japp tankarna har gått i den riktningen med att det är fuktigt.
Och träffa brickan när putsen skruvs dit lär inte gå.
Men jag tänker att om putsen är 75 så blir trät 75 och det är en smula högt men om jag har plast emellan trä och puts så klarar sig trät lite längre
Att fukt skulle fastna innanför plasten är även det en risk men där tänker jag att den kan gå i sidled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.