Packningen i röret som ansluter till röret i golvet (från handfatet) har torkat och spruckit, så det rinner ut lite vatten när man har igång kranen.

Har försökt hitta rätt packning på alla möjliga ställen utan att lyckas. Alla hittills är för ”tjocka”.

Vad kallas en sån här? (Till vänster på bilden) 🙏🏼

Innermåttet är ungefär 40 på den spruckna packningen.
 
  • Två delar av rörkoppling, en sprucken packning och en vit anslutning, på ett par jeans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
vefyra och 1 till
  • Laddar…
kulle
Hur ser delen ut som packningen sitter i ?
 
Om det är en del av själva vattenlåset så är det ingen standard på nåt vis........tveksamt om ens beprövade svenska fabrikat säljer lösa sådana utan har det nå år på nacken så kan det ju mycket väl bli så att man helt enkelt får köpa en ny komplett sats med ett vattenlås.
 
kulle kulle skrev:
Hur ser delen ut som packningen sitter i ?
Packningen sitter i toppen på röret till höger
 
S Stefan1972 skrev:
Om det är en del av själva vattenlåset så är det ingen standard på nåt vis........tveksamt om ens beprövade svenska fabrikat säljer lösa sådana utan har det nå år på nacken så kan det ju mycket väl bli så att man helt enkelt får köpa en ny komplett sats med ett vattenlås.
Det är bara två rör som sätts ihop, där röret som sitter i golvet är mindre
 
Det ska dock nämnas att en del dylika packningar är i plast och är delade original också. Skarven kryper ihop när allt monteras korrekt och sen tätar den som en klämringskoppling medelst "konor". Så att den ser ut att vara sprucken betyder inte att den är det.
 
tommib
Kan du visa med bild hur allt hänger ihop? Jag är inne på samma spår som Stefan1972, att det där är en del av en sats som du måste byta komplett.

Annars kan du ju bara byta allting från vattenlåset och ner om det är det som skymtar i bakgrunden.
 
kulle
tommib
Jag var också inne på just en sån muffdel men får inte ihop det med hur TS grejer ser ut. Jag åtminstone skulle behöva se hela bilden för att förstå vad vi tittar på.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag var också inne på just en sån muffdel men får inte ihop det med hur TS grejer ser ut. Jag åtminstone skulle behöva se hela bilden för att förstå vad vi tittar på.
Så här ser det ut. Är lite inne på att tejpa röret i golvet så att det sluter tätt
 
  • Rörledning och avloppsrör som kommer ur vita kakelväggen och går ner i brunaktigt klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit avloppsrör sticker upp från hål i kaklat golv, planeras täta med tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ojdå, det där ser jättedumt ut. Sitter stumpen i golvet fast eller är den nedstoppad i en muff av något slag?
 
tommib tommib skrev:
Ojdå, det där ser jättedumt ut. Sitter stumpen i golvet fast eller är den nedstoppad i en muff av något slag?
Sitter som berget
 
B
Ja det där der ju fel ut. Borde vara 70mm rör med bättre avstånd från vägg.

40mm va?
 
Är ett vanligt vitt ( 50 rör ) och det finns nya muffar på billiga varuhusen och dom har en packning i sig på båda sidorna, tätar bra när det inte finns tryck utan fritt fall. Går rent röret vid golvet med vanligt vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.