Elektrikern får inte tag på EKPK, hans leverantör har slutat att sälja den och hänvisar till EKLK. Dock måste EKLK i stall skyddas med stålrör eller liknande och det blir oerhört omständigt pga av gammalt stall.

Är det något som vet någon som har EKPK hemma (3G1,5 och 5G1,5)?
 
På Selga.se finns i alla fall EKPK.

//Patrik
 
du behöver inte lägga EKPK i stal.
Det går bra med EKLK med så länge du läger den säkert från gnagare mmm.
Finns ett häfte tror det är från länsförsäkringar och elsäkerhetsvärket som beskriver hur kablar och dyligt skal förlägas i stal miljö.
 
Gimner skrev:
du behöver inte lägga EKPK i stal.
Det går bra med EKLK med så länge du läger den säkert från gnagare mmm.
Finns ett häfte tror det är från länsförsäkringar och elsäkerhetsvärket som beskriver hur kablar och dyligt skal förlägas i stal miljö.
Jag vet, men jag har ett gammalt stall med balkar i taket där mössen teoretiskt kan gå där jag måste sätta kablarna på. Så jag måste i princip klä in alla kablarna 80-90% av sträckan i plåt.

Då är det lättare och säkrare att köra med EKPK överallt.
 
Funkar det inte att spänna upp en väjer?
 
Även om en viss artikel inte finns i katalogen hos grossisten, kan de alltid ta hem den ändå, brukar aldrig vara några problem med det. Med reservation för vissa tillverkare håller på att fasa ut denna hemska kabel! Kör med pansarrör och EKLK istället.
 
Redigerat:
Mikael_L
Varför är den hemsk?

Besvärlig att arbeta med eller farlig på något sätt...
 
Den är säkert jättebra när den väl är på plats, men att jobba med den är inte så trevligt.
 
Är den väldigt styv eller är den hemsk att skala eller?

//Patrik
 
Den är hård som själve ...............
inte alls kul att jobba med
 
Ja, och stor risk för blodvite också om man är lite oförsiktig när man skalar upp den...
 
ja det är bara förnamnet kul som fan när man ska skalla upp och lägga in i en stor central som där brukar vara i lantbruk nu mera. Måste skala upp 1 m ca.
tycker man att EKLK är jävlig så prova EKPK ett tag sen uppskatar man värkligen EKLK igän.
 
Så, vid nydragning på landet, undvik EKPK för allt i världen? Gäller det även om man ser på helheten och inte bara hur smidig den är att arbeta med (även om det är del i det hela)?
 
Som sagt, när den väl är på plats fyller den ju sin funktion. Men eftersom EKPK verkar vara på utgående så har den väl inte varit nån braksuccé direkt. Och någon ersättare känner jag inte till. http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_219002/EKPK_450_750_V.html#top Nexans verkar vara den enda tillverkaren också, så det blir inte svårt att undvika den i fortsättningen. Och det kanske går att fynda i grossisternas restlager nu då för den som inte räds lite besvärlig kabel :)
 
Även om EKPK är skit att lägga så känns alternativet (EKLK + pansarrör) speciellt lockade...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.