Behöver byta virket i min gärdsgård. Någon som vet vart man finner denna typ av virke?... Har letat på Byggmax, K-rauta, XL m.m men finner inget liknande...
 
  • Traditionellt trästaket längs en väg vid kant av grön gräsmatta och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Det är för att det inte är virke du ska använda, snarare ved. Det är helt enkelt trädstammar från ungträd som används. Barkat eller obarkat. Jag har sett båda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Du skall snarare söka efter granslanor så hittar du säkert bättre material.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Är det att kontakta en markägare då? Eller hur kan man få tag på dessa?
 
När grannarna kollade upp detta blev det billigaste och snabbaste att kontakta en hantverkare som kom med rätt material och fixade till deras gamla gärdsgård. Utan kontakter är det svårt att hitta rätt material.

Annars är det som du var inne på skogsägare som kan tänkas vilja sälja. Beroende på var du bor kan det finnas sågar och liknande som kan ha kontakter de förmedla åt dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BZMichael mibe85 skrev:
Är det att kontakta en markägare då? Eller hur kan man få tag på dessa?
Markägare om du känner någon som kan vara behjälplig. Ibland finns det på blocket. Det finns även några enstaka företag i landet som säljer exakt det du vill ha (men då blir det kanske lite dyrare än andra alternativ som det brukar vara när man byter pengar mot bekvämlighet).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag känner mig säkrare nu i vad jag behöver för något.
 
Minnie Mesola
En granne byggde ett sådant staket av slanor han fick gallra bort hos en bonde. Bonden slapp jobbet och grannen fick ett staket. Han svedde dom före uppsättning och det blev väldigt snyggt, men det tog tiiiid. Så fråga närmsta bonde.

Minnie
 
  • Gilla
BZMichael
  • Laddar…
Ska ju vara underväxt gran.
Då blir de täta, sega och långsmala.

Tar en god stund att samla ihop till en hel gärdesgård.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag testade att googla "köpa slanor till gärdsgård" och fick en drös med bra förslag. Tre som sålde på blocket och flera företag som levererade slanor.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Gamla julgranar, men dom kanske är för korta. Slängs massor efter jul och är gratis.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det finns att köpa i nätbutiker har jag sett. Sök på gärdsgård eller granslana i valfri sökmotor så får du upp många alternativ.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sånt där virke kommer dels när folk förstagallrar skog och dels när de bottenröjer när de tänker kalhugga gammal skog. Vanligtvis blir det liggande kvar i skogen. Det är såkallade nieglingar det vill säga underväxta granar.

Om du själv går till skogs med yxa och kvistar upp det som skogsägaren har fällt så får du troligen virket nästan gratis. Sedan är det bara att randbarka och eventuellt klyva det grövsta och så stänger du. Det kallas att man stänger då man bygger en sån där gärdsgård.

Gamla julgranar är vanligen för korta till trodor och för frodvuxna till stavrar. Du ser ut att ha två alnar (ca 1,2 mter) mellan staverparen och då behöver trodorna går genom fyra staverpar. Man kan skarva åtminstone en del av dem men arbetet går lättare om åtminstone en del trodor är full längd det vill säga över 8 alnar (kring 5 meter). Det är bättre att de är för långa än för korta så man tar dem så långa man får dem och är de för grova klyver man dem eller klyvsågar upp dem på mitten så man får två lika halvor.

Till band brukar det vara enklast att ta frodiga grankvistar av växande granar. Man tar dem samma dag och värmer i en vedbrasa och vrider dit dem. Gammelfolket använe ofta stölingar(smågranar) som de rev upp på mitten och band med färska men det är ett slöseri med plantor.

På skogsforum kan du kanske hitta någon skogsägare som kan sälja materialet.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
BZMichael mibe85 skrev:
Behöver byta virket i min gärdsgård. Någon som vet vart man finner denna typ av virke?... Har letat på Byggmax, K-rauta, XL m.m men finner inget liknande...
Jag kan inte se att du skrivit varken ort eller län i din profil, sånt kan vara bra om man vill ha förslag på gärsgårdsvirke..
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det är för att det inte är virke du ska använda, snarare ved. Det är helt enkelt trädstammar från ungträd som används. Barkat eller obarkat. Jag har sett båda.
Eller hellre "gamla" granar som växt långsamt. De står emot röta mycket bättre än ungträd. Sök på gärdsgård (olika stavningar finns) Blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.