Innerdörr med låskista Abloy 2014 där handtaget bytts ut till dörrvred. Ett handtag har ju en hävarm som gör att det inte blir så stort motstånd när man öppnar dörren. Dörrvredet kräver större kraft och det klarar inte frugan så bra (artros).
Min tanke är att byta fjäder eventuellt men var får jag tag på en med mindre motstånd?
 
  • Innerdörr med Abloy 2014 låskista, nyligen bytt från handtag till dörrvred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför byta handtag till ett vred om det bor någon där med artros???
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
De låshusen är nitade och det är inte tänks att någon ska öppna de låshusen, det finns ingen klenare fjäder som är avsedd för de låshusen utan då får du troligtvis tillverka en själv eller hitta en passande fjäder det finns risk att det uppstår funktionsstörningar med en klenare fjäder..
Är det inte enklare att byta vridknopparna mot ett trycke som lär vara bättre om någon lider av atros funktion bör gå före estetik.
Habo har en vridknopp som är oval och lättare att greppa men jag hade fortfarande rekommenderat ett trycke då det inte ska vara besvärligt att passera genom en mellandörr hemma och att det finns dåliga och bra dagar samt att atrosen kan bli värre med tiden.
Det finns specialhandtag om det krävs med tiden för att underlätta passage.
Vridknoppar är inte speciellt bra om ni någon gång tvingas nödutrymma samt att knoppen kan vara väldigt varm.
 
🤦‍♀️ det är en dörr mellan kök och grovkök som till mesta delen står öppen och som för det mesta används av mig, detta då det är jag som står för marktjänsten. Dörren kan bara öppnas till 90 grader och det gamla handtaget är väldigt kantigt och flera gånger har jag slagit i och skrapat upp huden på underarmarna. Oförsiktig, ja, men också väldigt ömtålig hud. (Se bilder)
I mitt oförstånd tyckte jag att dörrvred inte skulle ge de skador jag fått, men insåg inte förrän verkligheten slog till att det var lite trögare, något frugan också bekräftade. Tänkte att det kunde lösas, därav frågan. Men eftersom jag lider av ett visst självskadebeteende så är det ok att byta tillbaka :)
 
  • Närbild på en arm med flera röda skrapsår och blåmärken, troligen orsakade av ett kantigt dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underarm med sår och blåmärken, orsakade av ett kantigt dörrhandtag mellan kök och grovkök, vilket skrapar vid öppning till 90 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.