Tjena,

Hoppas jag kommit lite rätt nu.

Jag har ett litet snickeriprojekt som jag f.n. enbart planerar för. Det jag undrar är om någon vet var man lämpligast och till bäst pris får tag på större trästycken?

Med det menar jag i princip ett kubformat block, i trakterna kring 50x50x50 cm. 40x40x40cm kan även funka. Träslaget kan komma att spela en viss estetisk roll men antagligen måste jag köra med den billigaste varianten. Om någon har erfarenhet av vad ett sådant stycke kan komma att gå på så upplys gärna.

Kvalitéten gör inte så sjukt mycket då jag har tänkt bearbeta ytan och finish själv. Behöver ej heller vara exakt kubiskt formad bara det minst täcker dessa ungefärliga mått (så kan jag forma ner det till en kub själv).

Alla idéer är välkomna! Tack på förhand.
 
Har inget svar på frågan, men undrar lite mer om användningen.
Är det till en möbel för inomhusbruk så har du en hel del funktrörelser att tänka på.. Först och främst att få tag på ett ämne som antingen torkats i tork eller lufttorkats i ca 20 år (enl tumregeln en tum per år)Sedan rör sig trä olika mycket i olika riktningar map årsringarna så ett massivt block kommer garanterat att spricka förr eller senare.

Har du tänkt på att limma ihop ett block av tunnare virke med årsringar åt samma håll eller att göra en ihålig kub?
/B
 
Hej,

Tänkte snickra till ett lite snyggare Go-spel själv, vilket består av en (ideellt sett) stor "kub", samt fötter. Alltså inget projekt på massiv skala, men ville undersöka hur jag kan göra. Nu är detta ingen "möbel" så att säga, men visste inte riktigt vilken forumdel jag skulle använda.

Lite fel blev det i min post också, inte en kub behövs, utan snarare en höjd på kanske c:a 20 cm.

Har precis som du säger tänkt mig att sätta samman flera delar trä, för att i princip göra en ihålig "kub" med hål i botten, men tänkte ändå se om det ens finns alternativet att jobba med ett enda, större, block. I fall att jag måste använda flera bitar så vore det ideelt med ett ganska tjock, kvadratisk bit att använda som toppdel (med ovanstående mått).

För att se hur sådana spel ser ut, se tex här på wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Go_(br%C3%A4dspel)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.