Hej!

Jag behöver få tag i en planka som inte är i de vanliga standarddimensionerna som de flesta brädgårdar säljer.

Jag har kommit såpass långt, att jag hittat en bredare planka som Högsbo Trä kan klyva åt mig, men jag behöver även få den nedhyvlad med 2 mm.

Jag har ännu inte hittat någon som garanterat kan hyvla plankan (Högsbo Trä säger att de inte kan, hemsidan säger annat, men jag gissar att man bör tro mera på det muntliga).

Vet någon om tex AbiTrä kan göra det (ingen svarar i tele just nu)? Eller någon snickerifirma?
Vem som helst, bara jag vet att jag slipper åka runt, ringa runt, maila runt, mer än vad jag redan har gjort...Vill inte köpa elhyvel och göra det själv, dyrt och tummen mitt i handen, så det blir billigare att ett proffs gör det.

Även tips för framtiden mottages gärna, alla fasadplankor är nämligen i samma eländiga icke-standarddimension som Hjältevadshus använde åtminstone 1999. Vad gör man när alla lockbrädor behöver bytas? Var beställer man?

/ama

ps Glömde skriva, 20*108 mm är dimensionen ds
 
Redigerat:
Behöver alla lockbrädor bytas efter 11 år?

Byter man alla brädor kan man spika dit en standardbräda.

Angående hyvling kunde jag gjort det men det är 100 mil hit.

Protte
 
Hej!

Nej, alla lockbrädor behöver inte bytas, utan det blir säkert ett par då och då. Då uppstår problemet med att panelen inte är i en standarddimension...

Däremot tror jag att nästa gång jag behöver specialbeställa panelbrädor, så blir det fler än en enda som det är nu (en planka i balkongstaketet), och då är det en dyr lösning att åka fram och tillbaka i Göteborg för att först få tag i brädorna, få dem kluvna och sedan få dem hyvlade på ett annat ställe. Tänkte planera lite långsiktigt också.

Så problemställningen är egentligen tvådelad:

1 Var få tag i en planka i rätt format idag, behöver inte vara det billigaste stället, bara jag får tag i det?

2 Var beställa större mängd (billigt) om något år?

100 mil är lite långt ja, tack i alla fall!

/ama
 
Jag behöver också tips om var jag kan få en planka med vankant hyvlad i Göteborg. AbiTrä har en planka som passar, men de vill eller kan inte hyvla den åt mig. Minimum längd 150 cm x bredd 50 cm x tjocklek 4 - 5 cm.
 
Vilka dimensioner gäller det?
Kan det bli billigare att byta allt isf att specialbeställa?

Protte
 
Hittade precis en firma som har större planka i sortimentet och kan både klyva och hyvla:
Beijer Bygg i Hisings Backa (och Kungsbacka, men inte de andra).

Anledningen till att jag inte tänkt på Beijer innan är att de är så eländes dyra (eller har varit det en gång i tiden i alla fall). Just nu bryr jag mig inte vad det kostar, men om ett par år måste jag hitta ett billigare alternativ.

/ama
 
prototypen skrev:
Vilka dimensioner gäller det?
Kan det bli billigare att byta allt isf att specialbeställa?

Protte
20*108, vet inte vad som blir billigast, hoppas just nu på att resten av fasaden skall hålla i evighet...
Vet snart vad en planka kostar att klyva och hyvla, åker nog förbi Beijer i eftermiddag.

Det kan inte vara så ont om kunder i Göteborg som vill ha saker hyvlade, det är bara jag som inte vet hur man gör för att hitta firmor. Eller?

/ama
 
Vilken byggvaruhandel som helst har 22x120 finsågad panel, byggmax har 21x120 de få millemetrarna det skiljer på tjockleken kan jag inte tänka mig att det gör något på en lockbräda. Bredden klyves till 108 mm om du köper av någon av de mer välsorterade bygghandlarna (De brukar ha både såg och hyvleri).

Ps.
Bräda, sågat trävirke som är mindre än 38 millimeter tjockt, men mer än 63 mm brett. Om bredden understiger 63 mm benämnes trästycket läkt och om brädan är tjockare än 38 mm kallas den för planka.

Källa Wikipedia.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.