Hej,
Jag blir knäpp vår Cylinda FT 46 (lite använd) slår ut elen via jordfelsbrytare när det är 11 minuter kvar. Det sker i samband med att den ska pumpa ut vatten före centrifugeringen. Går att lura den lite om man stänger av maskinen och sen sätter på den igen - men kan behöva göras några gånger Upptäckte att nålfiltret var igensatt när jag felsöke. Rensade men problemet kvarstår. Någon idé vad jag kan göra ? Jag är väl normal händig och orädd iaf
 
A
Jag skulle öppna maskinen och leta efter en vattenläcka
 
  • Gilla
SusanneOttilia
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag skulle öppna maskinen och leta efter en vattenläcka
(y) Men var kan läckan vara? inget vatten på golvet? Någon hemlig låda som på torktumlaren?
 
A
nä det är ju hel botten på denna, därför får man öppna upp och titta
 
Oki! Antar att jag måste få loss sidorna först och sen fronten för att komma åt. Eller så får jag skaffa en STOR konservöppnare . Känns som om det har något med pumpen att göra då det alltid sker i samma läge (11 minuter kvar) Precis när den pumpar ut i för centrifugeringen - men pumpen går ju fler gånger under ett tvättprogram
 
A
konservbrytare varianten måste jag se!
annars är det bakstycket som man ser bäst ifrån
en handfull torx20 så är det loss.

leta efter spår av vatten på botten i maskinen mha en ficklampa.

jag skulle leta efter vattenläckage från den grova veckade slangen som går från tvättmedelsfacket till trumman.
och se om det kan rinna vatten längs med trumman ner till motorn. om allt är torrt skulle jag misstänka motorns centrifugerings lindning i båda fallen motorbyte
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack! Jag ska se vad jag lycka med - annars får jag väl inse att jag har förlorat kampen
 
Mikael_L
En cylinda FT 46 är nog alltid värd att reparera, det är väl en av de där i princip oförstörbara svensktillverkade Cylindorna?
Isåfall har vad du än köper idag max 1/4 av livslängden av en sådan.

Bor du inte allt för långt från Uppsala kan jag vara spekulant ifall du börjar fundera på att hiva iväg den.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Hej!

Lånar tråden lite då jag har haft precis samma fel på min. Och det var precis som electroluxaren skrev att det låg vatten i botten på maskinen som sedan fick kontakt med skyddsjorden och slog ut jordfelsbrytaren. Min maskin slog ut strömmen så fort jag tryckte på av/på knappen till slut.
Kan du "electroluxaren" svara på om man kan flytta skyddsjord kablarna till en annan plats? Gänga ett nytt hål i botten. Fick lov att göra rent i och runt i gångs hålet från tvättmedel facket in i trummar då det var där den hade läckt.
Kan man använda nåt medel som gör rent kanaler och det i maskinen? Typ en diskmaskinstablett??

Mvh Jens
 
A
se till att de är tätt runt slangen "ingångshålet" rent och avkalkat så är problemet löst
 
  • Gilla
jens.jak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.