Bygger 65 kvm fritidshus med vattenburet golvvärme som används mycket året runt och aldrig kallställs.(min 10-15 grader inomhus)
Vill ha typ ved/pellts/el panna då vi har mycket"ved" på tomten. Elen går på när vi inte är där.

Pannan komer få ett "eget" rum tillsamman med tvättmaskinen:D
Vi kommer även ha en kamin för mysfaktorn i storstugan men vill helst slippa släpa in stora mängder ved dit och
så är det ju det här med accumulatortankar... fast de kanske inte behöver sitta i anslutning till pannan?!

Här på forumet diskuteras ju endel men de flesta verkar ha några alternativ att välja på. Jag har inte en :confused:susning:confused: var jag ska börja leta ens.
Hjälp, var ska jag leta efter en ved/el panna som är liten och billlig?
 
Börja med att göra pay-off-kalkyler för olika alternativ. Att du har ved är ingen anledning till att investera i vedpanna och tankar. Det kan bli dyra kWh om du inte eldar så ofta.
 
Billigaste pannorna (Se andra trådar, de är omdebatterade...) jag har hittat är av fabrikat Orlan resp. Viadrus. Orlan bygger (i princip) på samma effektiva förbränningssystem som de dyrare keramikpannorna,(Typ Baxi Solo innova), men har tryckande fläkt. medan Orlan är en gjutgärnspanna med betydligt lägre effektivitet, men kan eldas med vadsomhelst (Typ byggavfall, plankor med spik etc) utan att ngn keramik spricker...... En Viadrus på 40kW kostar ca 17 000, medan en Orlan för samma pris har 18kW effekt. En Orlan på 40kW kostar ca 26 000. "Lyxpannan" solo innova kostar i 20kW utförande 31100 och i 30kW 39700 (alla priser inkl moms) hos Rinkaby inkl frakt.

Sen tillkommer kostnader för acktankar (Bör nog vara minst 2,5kbm för en panna på 30kW), laddpumpar, rör, skorsten rörmokare, radiatorer, expkärl, elektriker etc etc, Gissar att kostnaderna totalt landar på mellan 100 och 200 tkr....

Men nu har du ju "bara" ett 65m2 hus, nybyggt och därför antagligen väisolerat, boverkets normer säger att det inte får dra mer än ca 120kWh/m2 lite beroende på läget i landet dvs i ditt fall 7800 kWh/År !!! (Värms det med direktel är kraven på energiförbrukning större, ner mot 5000kWh/år).OBS! detta inkluderar hushållselen !!!! Säg att en panna med allt kostar 100 tkr eller mer, det blir svårt att räkna hem med dagens elpriser på dryga kronan.....

Lägsta kostnaderna totalt får du nog med direktel för "frostskyddet" och om du kompletterar med ett par "kaminer",
 
Kanske en modern vedspis i köket (Typ Viking 30) och en kakelugn eller motsvarande litet tyngre sak som kan accumulera värme så att det inte behöver eldas mer än en eller två gånger per dag när det är som kallast, och en gång varannan dag när det är kring nollan.....
 
Jag skulle inte rekomendera att dela utrymmet med en tvättmaskin.

Tanten kommer bli tokig på dig o din satans panna :D

nää.. men det blir smutsigt i utrymmet där pannan finns, sot & aska. Mindre kul för den som tvättar...
 
Nä, pannan i tvättstuga får nog den andra hälften "spatt" på ;)
Men en acktank med slingberedare i tvättstugan går nog bra, och sedan kopplar du på en vattenmantlad kamin eller en vattenmantlad kökspanna.
Sedan sätter du in en elpatron i tanken eller en luft/vatten värmepumppump för underhållsvärme lite beroende hur ofta/länge huset inte används.

Om du inte ska ha ved kanske luft/vatten värmepumpen räcker (eller ligger fritidshuset i fjällen?)
 
Per-Erik skrev:
Jag skulle inte rekomendera att dela utrymmet med en tvättmaskin.

Tanten kommer bli tokig på dig o din satans panna :D

nää.. men det blir smutsigt i utrymmet där pannan finns, sot & aska. Mindre kul för den som tvättar...
;)Det är jag som är "tanten" :D
Gubben min har fullt i huvudet av själva bygget så jag tog på mig att undersöka uppvärmningsalternativen.
Börjar kanske backa lite om panna, inte pga av pannans sot dock utan för kostnaden.
hade ju en fin tanke att det skulle bli billigt med egen ved. Men själva installationen blir ju dyr med panna, accar, skorsten osv
Även om jag tycker att 100-200´lät lite i överkant:surprised:
 
Hocke skrev:
Nä, pannan i tvättstuga får nog den andra hälften "spatt" på ;)
Men en acktank med slingberedare i tvättstugan går nog bra, och sedan kopplar du på en vattenmantlad kamin eller en vattenmantlad kökspanna.
Sedan sätter du in en elpatron i tanken eller en luft/vatten värmepumppump för underhållsvärme lite beroende hur ofta/länge huset inte används.

Om du inte ska ha ved kanske luft/vatten värmepumpen räcker (eller ligger fritidshuset i fjällen?)
Tycker jag låter som ett bra förslag.
 
bryggtomten skrev:
;)Det är jag som är "tanten" :D
Gubben min har fullt i huvudet av själva bygget så jag tog på mig att undersöka uppvärmningsalternativen.
Börjar kanske backa lite om panna, inte pga av pannans sot dock utan för kostnaden.
hade ju en fin tanke att det skulle bli billigt med egen ved. Men själva installationen blir ju dyr med panna, accar, skorsten osv
Även om jag tycker att 100-200´lät lite i överkant:surprised:
Förlåt att jag tog för givet att det var mannen i huset som fixar med uppvärmningen :)

Vattenmantlad kamin 12.000-20.000 http://www.blocket.se/vi/10907721.htm?ca=1_14_s
isolerad 750L acktank med dubbla slingor c:a 10-15.000 (förberedd för solvärme + 3000kr) typ denna : http://www.solgruppen.se/pdf/lesolsolvarmetank_web.pdf
Elpatron 1500kr
Rör, kopplingar, laddutrustning etc. 5000-10.000kr
Arbete: ??? 10.000 kanske

Totalt ca 50.000-55.000 kr (ren uppskattning, mer som ett hum om priset)

Och skorsten + kamin har ni väl redan räknat på för myseldningen, så det blir ju bara prisskillnaden mellan en vattenmantlad och en vanlig, egentligen?

Sedan kan ni komplettera med solvärme, från sfinx tex., för 24.000 kr om ni förberedar tanken redan nu. http://sfinxsolar.e-butik.se/
 
Hmmm 65 m2 då är det isolering du behöver o en kamin samt beg elpanna, Bör inte bli många tusen kWh/år..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.