Måste bara fråga om något kakelproffs har någon åsikt i denna fråga:

Var börjar man kakla en vägg? Längst ned, mitt på eller kanske högst upp?!??!

Varför jag frågar är för att jag själv har kaklat ett flertal badrum genom åren och har alltid börjat längst ned och gått uppåt om det inte funnits någon "naturlig" linje (spis, nisch etc) att börja vid, men så sa min granne att när han haft hantverkare för att helkakla källare, badrum mm så började kakelfirman alltid mitt på väggen och utgår sedan från den första kakelraden både upp och ned.

Finns det fördelar att göra som kakelfirman? Är det "fel" att göra som jag alltid gjort, dvs börja längst ned i ena hörnet och går uppåt?

Någon som kanske kan sprida lite ljus.

:D Erber
 
Jag är visserligen inget kakelproffs men har läst mig till en del inför mina egna husprojekt. Man börjar en bit upp på väggen genom att lägga ut en riktbräda, vilandes på klossar så att den blir precis i våg. Det är lätt att få i våg när man inte gör det precis vid golvet, och - framför allt - det blir lättare när man bygger sig nedåt att anpassa plattorna till eventuella fall eller snedheter i golvet. Börjar man längs med golvlinjen blir det ju knepigt om denna inte är precis i våg.
Är ändå också nyfiken på vad proffsen säger i frågan?
 
Nu är jag ju inget proffs, men det stämmer att man brukar börja med att kakla en linje i våg en bit upp på väggen, oftast typ andra raden nedifrån (just för att golvet ju inte är i våg). HUR långt upp detta är bör man förstås mäta sig fram till vad som blir snyggast; man vill ju inte behöva lägga till en liten rad på 2 cm längst upp eller ner på väggen om det går att undvika.
 
En självnivelerande planlaser är guld att ha i dessa lägen
 
hmm.....det ni säger låter ju mycket rimligt. men dessa kakelnissar började mitt på väggen..., men det är väl som så mycket annat, man gör saker på olika sätt. inget är väl mer fel eller rätt.

men helt klart, som ni skriver, att inte börja med raden absolut längst ned låter ju rimligt.
 
Börja med näst nedersta raden,
mät ut takhöjden så du slipper skära den översta plattan.
De nedersta kommer troligtvis alltid att behöva skäras olika beroende på fallet på golvet.
 
Jag har fått rådet från ett kakelproffs att börja mitt på vägen.

Skälet skulle vara att fel som adderas för varje rad, från t ex kakelkryss eller snöre, bara har hälften så många rader på sig att adderas. Jag följde rådet men tyckte som glad amatör att det inte är alldeles enkelt att kakla nedåt från en mittenraden. Även om man har bra hängfix så tyckte jag att plattorna tenderade att glida ner några tiondelar från att man tryckt fast dem. Kör man nerifrån och upp så har man ju tyngdkraften på sin sida Så jag ansluter mig nog till de som tycker att det är bäst att börja med näst nedersta raden.

Sedan är det en annan sak hur raderna ska fördelas för att det ska bli snyggt. Jag försökte få mittenraden på mitten av väggen d v s så att översta och nedersta raden är skurna ungefär lika mycket. Även i sidled tycker jag det ser bäst ut om man försöker centrera raderna så att man skär lika mycket i höger och vänster ytterrad.

Håller med om att en självnivelerande laser är guld när man kaklar !!
 
Gördetsjälvare bör sätta uppåt från andra plattraden med stödbräda och nytt och rent snöre så blir det bra.
Proffs sätter ju från mitten uppåt och neråt på fri hand.Inga snören eller kryss utan bara dela in väggarna i rutmönster och köra en i taget.
 
Plattor i formatet 30x60 då börjar jag med nedersta plattan och jobbar uppåt, pga att det är svårt att få dom att hänga.
En 20x20 platta tex då börjar jag ca 100 cm upp och sätter tex vänstra delen först, sen högra sen nedre vänster och nedre höger.
Gör man så så kan man dra fix på en hel ruta och plocka på och man slipper tappa fix från kammen på det redan satta kaklet. Man får dessutom röra på sig lite mer eller iaf sitta på knä kortare stunder (känns det iaf som)
 
S
hade en fin kakelsättare. för att få kaklet i våg. hade han masonit remsor som han spikade in igenom tätskikt :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.