Hej! Vet att det finns massor av trådar i ämnet men hittar inte exakt det jag söker.

Vi håller på att göra om en gammal tvättstuga i källaren till gästrum. I rummet finns ett avlopp för handfatet och en golvbrunn, båda i gjutjärn. Vad jag förstått så ska det gå att plugga dessa med betong.

De här avloppet är helt i gjutjärn och går vidare till pannrummet, därifrån är alla avlopp bytta till pvc enligt tidigare ägare.

Min fundering är denna: om jag pluggar det kommande gästrummet så kommer det ju ändå ligga kvar rör mellan det gästrummet och pannrummet. Finns det någon risk att dessa rostar sönder och att avloppsvatten kommer upp "bakvägen" och läcker ut under huset? Idealt tänker jag att det bästa skulle vara att plugga både i gästrummet och i pannrummet, men skulle vilja undvika att bila upp golvet i pannrummet.

Tankar?

Tack
/Hannes
 

Bästa svaret

J
Det är mest roligt att det är nedförsbacke fram till pannrummet och sedan ut , så baklänges går det inget under förutsättning att det inte blir stopp efter pannrummet . Hur är konditionen på rören som du ser , gjutjärn brukar hålla måååånga år men får en viss påverkan från utsidan i grunden om det finns vatten eller fukt , hur långt är det till pannrummet ? Om du pular in en isolering först och några plastpåsar i början ( högsta punkten ) på det så går det bra att gjuta igen , det enda som kan hända att det rostar upp , men då kommer inget att komma ut där och slamma/täta igen sig själv , ett stopp så kommer det upp i brunnen i pannrummet som kommer att märkas när du blir blöt om fötterna vid besök i pannrummet
 
J jojo123 skrev:
Det är mest roligt att det är nedförsbacke fram till pannrummet och sedan ut , så baklänges går det inget under förutsättning att det inte blir stopp efter pannrummet . Hur är konditionen på rören som du ser , gjutjärn brukar hålla måååånga år men får en viss påverkan från utsidan i grunden om det finns vatten eller fukt , hur långt är det till pannrummet ? Om du pular in en isolering först och några plastpåsar i början ( högsta punkten ) på det så går det bra att gjuta igen , det enda som kan hända att det rostar upp , men då kommer inget att komma ut där och slamma/täta igen sig själv , ett stopp så kommer det upp i brunnen i pannrummet som kommer att märkas när du blir blöt om fötterna vid besök i pannrummet
Okej vad skönt, då vet jag att det inte kommer bli ett problem senare, och skulle det bli det går det att åtgärda då. Då är det bara att mura igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.