Har en Nibe F1126-8 där motorskyddet löst ut (MS-larm).
Finns trådar om samma sak på andra Nibe-modeller och där sägs det att man ska kolla säkringar och sedan trycka på återställningskappen för motorskyddet som man ska kunna hitta via modellens instruktionsbok.

När det gäller F1126 står det dock inte i instruktionsboken var den fysiska återställningskappen finns. Den information som ges om larmet på pumpens display är bara att man ska "tillkalla installatör". Sedan finns det också en funktion "återställ larm" i displayens menyer men det händer inget om man trycker där. Borde finnas en fysiskt återställningsknapp också (eller???) men var??

Kan tillägga också att det har hänt säkert 30 ggr senaste åren att vi har bränt en fas (dvs husets huvudsäkring för respektive fas) eftersom jag har en fru som gladeligen kör tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, ugn, vattenkokare och brödrost samtidigt. Det har aldrig löst ut motorskyddet på Niben, förrän nu.
 
Bob_the_builder
På min äldre Nibe 1215 återställs motorskyddet automagiskt (!) vid omstart av pumpen. Det går iofs att ställa om för manuell återställning, men då måste några kåpor bort. Mitt motorskydd brukar lösa i samband med strömavbrott.

Sen verkar det som att dina huvudsäkringar är lite små (16A?) eller att belastningarna är snett fördelade. Om det är samma huvudsäkring som går så kan det ju vara läge att balansera om i centralen genom att flytta tex diskmaskin och något uttag i köket till annan fas.
 
Bob_the_builder
Motorskyddsvredet ska till vågrätt läge (s. 16).
 
MathiasS skrev:
Jodå, det står i boken. Men man måste läsa rätt bok....

[länk]

Sidan 8.
Tack det hjälpte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.