Bägge värmaren och vattenpumpen har slutat fungera samtidigt på jaccuzin.
Står att kolla säkringar. Öppnar elskåpet och roligt nog finns inga där?

Vad är säkringen för pumpen och värmaren? Någon som vet?

Tack!
Öppet elskåp för en jacuzzi utan säkringar, med synlig kretskort och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mja, man menar inte säkringarna i elinstallationen, gruppsäkringarna?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
H Hamstraren skrev:
Bägge värmaren och vattenpumpen har slutat fungera samtidigt på jaccuzin.
Står att kolla säkringar. Öppnar elskåpet och roligt nog finns inga där?

Vad är säkringen för pumpen och värmaren? Någon som vet?

Tack!
[bild]
Säkringarna sitter i säkringsskåpet… eller om du kallar det elcentralen…
 
Vet ej om ni försöker vara roliga men denna typ av säkring:

Brukar finnas på kontrollpaneler för spabad och pool jaccuzi osv.
Glasrörsäkring som används i kontrollpaneler för spabad och pool jacuzzi, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du spänning fram till jacuzzin? Tänker om allt slutar att funka samtidigt kan det vara säkringarna i elcentarlen som har löst ut.
 
Nä jag försöker inte att vara rolig, men "kontrollera säkringar" i instruktionsböcker för konsumentprodukter brukar, tyvärr, betyda att titta i det som populärt kallas "proppskåpet". Jag tycker inte det är bra, men jag konstaterar att det är så.
Kika vidare i manualen efter apparatens säkringar?
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Om du mäter lite på in- och utgående bland skruvplintarna där i lådan, finns de'nåt?
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nä jag försöker inte att vara rolig, men "kontrollera säkringar" i instruktionsböcker för konsumentprodukter brukar, tyvärr, betyda att titta i det som populärt kallas "proppskåpet". Jag tycker inte det är bra, men jag konstaterar att det är så.
Kika vidare i manualen efter apparatens säkringar?
Jo jag förstår dig men i detta fall finns det faktiskt säkringar i spabad i kontrollpaneler. Men i min finns det inga?

Tack för tipsen alla.

Nu fungerar vatten pumpen men strålen är jätte svag.
Så det är inte ett el problem, det är något med att vattenpumpen har luft i systemet eller något kanske :(
 
Ska inte förvirra, men pumpen sitter under vattenytan och då kan den inte få luft i sig, bara puffa ut den.om den får luft blir det bubblor utan att ev luftpump går. Dom flesta spabaden och liknade produkter är amerikanare och dom säkringar som sitter är inte en vanlig glassäkring utan av större sort och ser ut så här och är 10,3 X 38 mm
 
  • Cylindrisk säkring med metalländar och märkning, avsedd för spabadsutrustning, storlek 10,3 x 38 mm.
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ska inte förvirra, men pumpen sitter under vattenytan och då kan den inte få luft i sig, bara puffa ut den.om den får luft blir det bubblor utan att ev luftpump går. Dom flesta spabaden och liknade produkter är amerikanare och dom säkringar som sitter är inte en vanlig glassäkring utan av större sort och ser ut så här och är 10,3 X 38 mm
Ok, det är logiskt.
Men varför är strålen så himla svag?
Det finns ett vrid "ON/OFF" som ska styra hur stark strålen är men det verkar vara på minimum hela tiden.
Under badkaret går detta vrid till ett vanligt rör alltså det är inget elektriskt.
Fattar inte vad som är fel. Funkade ok några veckor sedan.
 
Vrider sig verkligen ventilen då, vet inte hur det ser men måste gå att plocka ner och se, eller har du barn, kul med grejer som försvinner in i ett hål.
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vrider sig verkligen ventilen då, vet inte hur det ser men måste gå att plocka ner och se, eller har du barn, kul med grejer som försvinner in i ett hål.
Vridet är kopplat till en ventil? Vad exakt sker när man vrider?
Det känns som den vrider i luften.
När jag tittar underifrån ser man att den vrider något som är kopplat till ett plast rör men det känns inte som något händer.
 
Det är säkert en axel som går in i röret och på den sitter en klaff som stryper eller öppnar, större eller mindre mellanrum mot rörets insida, när man stänger så tror jag det kan höras att någon pump ökar i ljud då motståndet ökar och pumpen får jobba hårdare. I bland kan det vara tvärtom då pumpen inte blir av med vattnet utan går liksom i tomme lättare.
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
ok, skulle säga då att fokus ligger på denna del. Såg en video på youtube som visar samma problem fast med en annan modell. Verkar som jag måste rycka ut hela delen från röret för att få ut den. Finns ingen gänga eller annat.

 
Det är det som är problemet med den sorten ,För- B trångt och det går nästan inte att göra något utan att plocka ner dom i atomer. Men om ni är två, en vrider och en tittar eller känner på axeln om den vrider på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.