Hej,

Ny husägare här! Villa byggd 1963 som skall totalrenoveras i princip. I nuvarande kök (original) är det upplagt så att köksfläktens utblås går via en eternitkanal till murstocken och sen upp till taket. Kanalen är synlig men inbyggd.

Nu när vi renoverar huset har vi tänkt installera FTX (blåbetong, komfort, energi). Nu funderar jag på vad som är den smartaste lösningen för köksfläkten. Vi är inte intresserade av kolfilterfläktar då vi i tidigare bostäder tyckt att de har varit betydligt sämre.

Så valet jag står mellan:

1) Utblås direkt via fasaden, något slags don. Den mest uppenbara fördelen är estetiskt på insidan då det inte behövs någon kanal på vägg eller tak. Finns det några tekniska fördelar? Vilka är de främsta nackdelarna, påverkan på fasad med kondens och fett? Fasaden är av puts.

2) Ny kanal till murstocken, upp till taket. Fördelen jag kommer på är dels estetiskt på utsidan, dels att oset förs iväg mer från gatunivå. Nackdelen är kanske att murstocken inte är tät och att det är tekniskt krångligt att leda upp en ny kanal?

Jag har också läst att det är något särskilt strikt regelverk kring utblås via fasaden, men tyckte det var svårt att tolka.


Vilka är era erfarenheter? Hur skulle ni göra i min sits?

Mkt tacksam för svar!

Mvh, Niklas
 
BirgitS
När det gäller fasaden så finns det regler kring brandskydd så att en eld på spisen eller i imkanalen inte snabbt sprids till utsidan av fasaden, takfoten etc. Man kan lösa det genom ett brandspjäll på insidan eller genom att skydda fasad och takfoten om den är någorlunda nära. Det vanligaste verkar vara att man behöver bygglov/bygganmälan och att sotaren ska godkänna det hela innan fläkten tas i bruk. Sotaren svarar också på frågor om brandskydd.

Förutom ovanstående ska man tänka på att matos luktar så det är inte trevligt att sitta i närheten av utblåset och det får inte vara så att luften från utblåset tar sig in genom en friskluftsventil bredvid/ovanför.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller fasaden så finns det regler kring brandskydd så att en eld på spisen eller i imkanalen inte snabbt sprids till utsidan av fasaden, takfoten etc. Man kan lösa det genom ett brandspjäll på insidan eller genom att skydda fasad och takfoten om den är någorlunda nära. Det vanligaste verkar vara att man behöver bygglov/bygganmälan och att sotaren ska godkänna det hela innan fläkten tas i bruk. Sotaren svarar också på frågor om brandskydd.

Förutom ovanstående ska man tänka på att matos luktar så det är inte trevligt att sitta i närheten av utblåset och det får inte vara så att luften från utblåset tar sig in genom en friskluftsventil bredvid/ovanför.
Tack för svaret!

Det verkar som att en putsfasad kanske inte behöver brandspjäll (se länken) men problemet med os kvarstår. Förstår jag det som att du i första hand hade dragit en ny imkanal samma väg som den gamla, dvs till murstocken?

https://stockholmssotare.se/teknisk-information-rad/flytt-av-imkanal-i-fasad/

Mvh, Niklas
 
BirgitS
Bra att de bedömer att brand inte kan spridas den vägen då men du behöver nog fortfarande tänka på att skydda putsen från fett och ånga samt se till att regnvatten inte kan rinna ner. Om det är trä i ytterväggen så behöver du antagligen antingen brandspjäll eller brandisolera kanalen genom väggen t.ex. med brandisoleringsmatta.

Det är ju alltid trevligt med en imkanal som går upp i skorstenen men den ska ju fungera väl (inte för lång, inte för många krökar) och det är ju alltid så att man får väga in kostnaden för det. En fördel med kanal som går uppåt är att man kan ha själv fläkten på vinden eller på taket och bara en kåpa i köket så att man får mindre oljud i köket.

Sen vet jag inte om FTX-systemet kan ta hand om imkanalen också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.