P
Vore tacksam för lite spontana kommentarer.

Jag och min sambo har fastnat för ett område som tidigare varit ett rent fritidshusområdet. Det är förhållandevis nära till jobbet, affärer och kommunal service och naturen är precis inpå knuten. Precis som vill vi ha det.

För närvarande har vi två alternativ:

1. Skriva på ett kontrakt som ligger redo på ett hus där köpesumman uppgår till 3,1 mille.

Besiktningen påvisade ett antal allvarligare brister så som avsaknad av och undermåliga takplåtsjobb med risk för skador på taket. Avsaknad av ångspärr i tak och väggar. Fönsterbleck saknas vid ett flertal fönster med risk för skador i vägg innaför fasaden. Ej åtgärdad krypgrund med vattenfickor, ytlig påväxt av mögel på blindbotten, avsaknad av tätning vid genomföring av vatten och avloppsledningar vilket medför risk för skador på golvbjälklag. Elinstallationer är på sina håll inte fackmannamässigt utförda. Utöver detta saknas bygglov på ett antal tillbyggnader och det enskillda avloppet är inte godkänt av länsstyrelsen.

Risken finns att kostnaderna för nödvändiga åtgärder skenar. Om t.ex. golvbjälklaget måste bytas ryker troligen badrummet. Bara den biten kan kosta bortåt 200 till 300 tusen.

Dock, ingen lukt kunde uppfattas i huset och bjälklaget kan ju vara torrt och fint. Huset är dessutom mysigt med lite annorlunda karaktär.


2. Buda på ett annat hus i ett närliggande område. Utgångspriset är 2 mille.

Huset är mindre än det beskrivet ovan men läget klart bättre. Avsikten här är, om budgivningen inte sticker iväg, att pynta in mer eller mindre hela mellanskillnaden mellan priset på detta huset och det föregående, dvs ca 1 mille, på utbyggnad och renovering.

Efter att ha studerat huset ett tag ser det kanske inte ut som om det är så mycket mer än murstocken, grunden och två bärande väggar och delar av golvbjälklaget som blir kvar från nuvarande hus. Då huset inte är så stort finns möjligheten att mer eller mindre stomresa ett nytt hus utanpå det gamla. M.a.o stor del av byggtiden kan man bo i det gamla huset och stor del av jobbet kan jag göra själv då tid inte är en faktor efter stommen blivit rest och tät.

Resultatet torde blir ett enplanshus om ca 80 till 90 kvm boarea. Dessutom finns möjligheten att inreda vinden.... om i fall att bygglov på det går igenom.
 
Jag röstar för nummer två.
 
Jag säger bara läge, läge och läge. Dessutom är det mycket roligare och - tycker jag, lättare att bygga till något nytt än att hålla på och dra i något "gammalt".
 
P
Japp! Precis vad vi tänker också. I slutänden har man kanske ändå bytt ut varenda bräda.

Återstår att se om den preliminära budgeten på 12 tusen per kvm håller. Drar budgivningen iväg från nuvarande nivå så skiter det sig redan innan vi börjat bygga. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.