Jag fick höra att det skulle bli dyrare för mig om jag nu envisades med att vilja ha en offert. Min förfrågan gällde byte av befintligt avloppsrör mellan hus och trekammarbrunn, grusplan, ca 18 m. Rörmokaren ville inte ens ge ett ungefärligt pris, tyckte bara att de minsann inte tog ockerpriser och att det var ju trist om jag inte litade på dem. Han kunde inte ens säga om det handlade om 5000 eller 35 000, för det berodde helt på markförhållandena. Jag har svårt att tro att det skulle ha vuxit berg där, som måste sprängas bort och har väldigt, väldigt svårt förstå att en rörmokare med mer än 20 års erfarenhet inte har en endaste aning om vad det kan tänkas kosta.

Nu kommer vi inte att välja den firman, men jag undrar ändå över om det är en vanlig företeelse att vägra lämna offerter? Lägger de på på priset om de lämnar offert (han hävdade det, dels att själva faktum att han skulle behöva åka ut till oss och titta skulle innebära att han tvingades lägga på en tusenlapp, dels måste de lägga på för att ha marginal)? Åtminstone ett maxpris känner jag att jag måste ha, för att veta att jag KAN betala eländet när fakturan väl kommer.
 
J
Skulle aldrig handla med ett bolag som vägrar ge offert eller i alla fall som du säger ett maxpris.

Bara att leta efter annat bolag.
 
Det är ganska vanligt på mindre jobb.
Tänk dig själv att lägga 2 gratistimmar på att kanske få ett jobb på 10 timmar.

Jag tog in en elektriker som inte ville räkna på jobb under 20 000 men han utförde det på löpande om jag ville.
 
blir oftast billigast med löpande..då betalar man exakt vad det kostar..
om man kan lita på gubbarna....
ska man ha offert lägger alltid företag på extra timmar för att vara på den säkra sidan och inte behöva jobba gratis...
 
För en vanlig "amatör" så är det många gånger svårt att avgöra hur dyrt något kommer att bli. Av den anledningen är det knappast konstigt att man i alla fall vill ha en uppskattning om vad det kan kosta eftersom man förr eller senare ska betala fakturan som kommer i brevlådan.

Om inte hantverkaren på uppmaning vägrar eller inte kan uppge en förväntad kostnad och inte heller är villig och ge en offert så skulle jag personligen aldrig överväga att anlita den firman. En annan sak är kanske som tjena skriver att man litar på hantverkarna eller har mycket bra referenser så borde det väl inte bli några problem men en hantverkare som inte ens vill ge en fingervisning om vad jobbet kommer att kosta skulle jag nog undvika.

Även om man accepterar att ta jobbet som löpande vill man nog ha en uppskattning om vad det kan kosta och då också eventuella oväntade faktorer som kan påverka priset och i sin tur hur mycket det kan innebära på slutpriset.
 
Redigerat:
  • Gilla
JT_Rocktwigg
  • Laddar…
Det är upptill hantverkaren. Är han/hon tillräckligt bra och inte vill göra offerter till höger och vänster så är det så. Det tar tid att sitta räkna på allt som måste ingå till dagens pris. Sen vet ingen om kopparpriset går upp 30% på 2 månader. Det är upp till hantverkaren om man vill ta sig tiden att göra offerter eller inte. Man kan alltid fråga om referenser och ringa dem, åka och titta, då vet du vad du får.
 
Tack för input. Har man några rättigheter om det visar sig att en hantverkare trots allt tar "ockerpriser" om man har gått med på att betala löpande eller är det bara att betala? Har ett uppskattat pris något som helst värde om slutpriset visar sig skilja sig väsentligt från det? Ett maxpris måste väl ändå vara "bindande"? (även om jag kan tänka mig att slutpriset ofta ligger förbluffande nära det)

Jadå, jag kan förstå att det är upp till hantverkaren, liksom det är upp till mig att vända mig någon annanstans. Har man jobb att välja och vraka mellan så inser jag att det är "bortkastade" pengar att åka ut till ett litet jobb för att ge en offert. Sen kan jag ÄNDÅ tycka att det är märkligt att inte ens kunna ge något sorts riktpris. Men jag är helt grön (och förmodligen lättlurad) på detta men att inte ens kunna uppge riktpris/uppskattade kostnader vid ett telefonsamtal känns ändå märkligt.
 
PS. jag skulle ha varit helt ok med ett svar i stil med "så här mycket kan det komma att kosta, under förutsättning att kopparpriset inte går upp 30%". Tack för era input, vi letar vidare!
 
I företagarens yrkeskompetens ingår att ha en hum om prisutvecklingen på materialet han använder. När man lämnar en offert så försöker man ta hänsyn till den kommande prisutvecklingen.
Sedan ska en offert alltid vara tidsbegränsad. Är marknaden väldigt orolig får man sätta kortare giltighetstid.
Och naturligtvis kan man skriva in klausuler i stil med den ovan.
När man läst inläggen på forumet ett tag märker man att väldigt mycket problem uppstår på grund av att arbeten blir dyrare än vad kunden förväntar sig. Utifrån det måste man dra slutsatsen att det alltid är bäst med fasta priser. Från min egen erfarenhet kan jag även tillägga att det är bäst att ha fasta priser SKRIFTLIGT, eftersom det är så lätt att glömma vad man sagt. Detta även hos näringsidkare som verkligen borde kunna det här med avtal.
 
kan ju komma en prishöjning i morgon på 5 % hur ska man som företagare veta det...
jag visste inte det när jag hade företag....
man kan ju inte lägga på 5 % ifall det kanske blir en prishöjning..
då får man skriva in det i offerten...men hur ska den som får offertern kunna lita på om det är en riktig prishöjning eller inte..
 
Det är ju väldigt ovanligt att det kommer en prishöjning helt utan förvarning. Men å andra sidan kan det komma prissänkningar också.
Men även företagare köper in sitt material någonstans, och använder ju prislistor därifrån. Även dessa prislistor har ju giltighetstid, så problemet med svängande priser är ju hanterligt.
Men naturligtvis är det alltid en risk, så fort du hanterar pengar eller någonting som har något som helst värde. Sen kan man ju fundera på vem som ska stå för den risken. Är det rätt att vältra över hela risken på kunden?
 
Är väl inte så himla svårt att dela upp offerten i material och arbete.
 
Ett pris mellan tummen och pekfingret borde han ha kunnat lämna. Gäller inte arbetet byte av avloppsrör från huset till en trekammarbrunn på en sträcka av 18 m?
Dessutom ligger röret under en grusplan?
I grova drag: 3 st 6 m pipor 110 avloppsrör lite muffar etc, en liten grävmaskin och 2 dagars jobb, ja inte för rörkrökarn men för att gräva upp, lägga ner rören och koppla ihop samt gräva igen. Flest timmar torde grävaren betinga, dels beroende på hur djupt ner rören skall läggas. Utifrån de priser som gäller på orten borde det inte vara så svårt och märkvärdigt att kunna lämna ett cirkapris. Skotttar du igen själv eller har någon granne med en liten traktor som kan styra igen så blir grävkostnaden lägre. Det är utan tvekan den som är dyrast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.