Jag vet inte om det är jag som är övernojjig eller inte men tänkte att jag skulle inspektera mattan i mitt badrum och efter att ha ålat runt på golvet ett tag så hittade jag något som mycket väl kan tänkas vara en spricka.

Det är precis bakom badkaret i skarven där mattan går upp mot väggen. Samtidigt som det kan vara en spricka så kan det även vara en lagad spricka då jag inte vet hur det kan tänkas se ut när den är lagad.

Hur kan sprickor tänkas se ut på en plastmatta?

Vad borde jag göra här egentligen? Ta hit någon som kollar på den snarast?

Jag har ett badkar med lejontassar på och jag undrar om badkar verkligen brukar stå direkt på mattan? Är det inte stor risk för skador då?

Jag vet inte om om jag är onödigt orolig här men jag kanske har hängt för mycket här på byggahus och sett för många skräckhistorier om vattenskador :)
 
Är det en lagad spricka så borde det vara en svetstråd där också, titta vi ett hörn så ser du hur en svets ser ut

en spricka borde du känna om du drar nageln över
 
Jag ålade mig just in bakom badkaret och jämförde med hörnet bredvid och det var ingen svetstråd där. Så jag har alltså en spricka i mattan på det enda stället där det faktiskt kan tänkas komma vatten i och med att jag har badkar. Vad borde jag göra nu? Ringa någon som kan svetsa igen den? Jag borde väl först ta reda på om det hunnit bli fukt under mattan då jag inte vet hur länge sprickan faktiskt har varit där
 
JohPaj skrev:
Jag ålade mig just in bakom badkaret och jämförde med hörnet bredvid och det var ingen svetstråd där. Så jag har alltså en spricka i mattan på det enda stället där det faktiskt kan tänkas komma vatten i och med att jag har badkar. Vad borde jag göra nu? Ringa någon som kan svetsa igen den? Jag borde väl först ta reda på om det hunnit bli fukt under mattan då jag inte vet hur länge sprickan faktiskt har varit där
Kleta över lite silikon eller något över den eventuella sprickan.

Sätt dig ner och fundera en stund.

Tänk lite på eventuella konsekvenser av ett par droppar vatten ner i husstommen.

Vi vet inget om hur ditt badrum ser ut, hur gammal mattan är, hur gammalt huset är eller hur huset är konstruerat.
Men uppenbarligen står det upp, och kanske har gjort så rätt länge.
Så det finns absolut ingen anledning till panik.
 
  • Gilla
Riggen och 1 till
  • Laddar…
Vad du än gör så kleta INTE silicone över sprickan, då går det aldrig att svetsa den

Då är det nog bättre med en bit silvertape

Går det att dra fram badkaret? isåfall hade jag gjort det och ringt en mattläggare som får komma och titta på det

Är det betonggolv eller är det träbjälklag?
 
harry73
Vi bodde i ett hus med våtrumsmatta som så många sprickor att det inte gick att räkna dom. Badrummet var ca 50 år gammal och jag kan tänka mig att det är helt normalt att ha sprickor i en 50 år gammal matta. (men det är inte bra för huset)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.