Vi sitter just nu och väntar på vårt hus. Nu undrar jag vad vi har för fel att vänta oss? Jag är inte så blåögd så att jag tror vi får ett 100% felfritt hus. De flesta har väl alltid nåt att åtgärda. Så vad är det vanligaste fel ni som byggt hus har råkat ut för?

Vi bygger ett vanligt Hjältevadshus. Byggt i fabrik.
 
Räkna inte med att den slutgiltiga finishen är 100%-ig. Vi upplevde det som om både plattsättare och målare var ganska slarviga o nonchalanta. De verkar inte helt enkelt bry sig över slutresultatet. OK räcker för dom ,men som gammal hantverkare själv gör man det noggrant om man har tid/ möjlighet att bygga själv. Nu hade inte vi det. Vi har byggt ett Myresjöhus på totalentreprenad.Dubbelkolla allt ni kommer överens om under byggets gång är ytterligare ett tips...
 
Mikael_L
Vädret under stomresningen!
Många bygglag är helt vansinniga, dom reser glatt färdigisolerade väggblock i hällande regn och struntar i att skydda öppna väggar. Eller skyddar dom undermåligt.

Skulle jag råka komma i närheten av att beställa ett hus med entreprenad så skulle jag inte skriva på något kontrakt förrän det fanns med en klausul som säger att stomresning i regn inte är tillåtet.
Jag vet inte riktigt hur den borde vara formulerad, men säg att det står att det får falla max 2 mm regn på arbetsplatsen under stomresningen.
Sen måste det väl också vara angivet vad som annars ska ske, om detta nu inte höll, ny stomleverans, eller utbyte av alla isolering eller ... tja ...

Jag är ju inte där, så jag behöver ju inte ha någon formulering klar.
Och ert kontrakt är ju redan klart så ...

Men ge akt på vädret den dagen (dagarna) och se till att ingen fukt byggs in ifall vädret inte var gynnsamt.
Er KA bör kunna ställa upp med övervakning och fuktkontroll av stommen innan allt byggs in.
Enligt BBR 6:51 är det hans ansvar.
 
Vi hade drygt 40 fel efter våran slutbesiktning, men det var inte så illa som det låter. Och det var fler fel än så, men vi hade en av byggkillarna med på besiktningen som åtgärdade en hel del under besiktningen t.ex. ej ordentligt rengjorda golvbrunnar, montering av barnspärr på ugn, justering av toadörrslås m.m.

Fel som var kvar efter besiktningen var t.ex. små tapetskador, dåligt uppmärkta säkringar i elcentralen, avsaknad av hällskydd, fel typ av garderober m.m.

En sak som jag kan rekommendera är att även anlita din KA som kontrollant under bygget. Den kostnaden är väl investerade pengar för att ha en kunnig person som har koll på ditt bygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.