Vi har ett hus som är byggt i mitten av 40-talet. Gjuten betonggrund samt trähus i övrigt. Från början en putsad fasad men numera en träfasad också. Träplankor i alla väggar. Vad jag förstått så är det bärande träplankor och inte regelrätta reglar.
I många rum har det för några år sedan satts nya ytskikt i form av gipsskivor. Vissa rum har inte nya tätskikt.
Det uppkommer små sprickor i många av rummen som inte har varit där förut. Vet inte om det är i skarvarna på gipsskivorna, men på många håll är det säkert så.

Det var inte särskilt längesen föregående ägare renoverade med en del nya ytskikt, som sagt, men de har ändå suttit sen runt 2013 utan att verka ha spruckit.. Eller ja, vet inte riktigt när de renoverade vissa rum, det kan ha varit senare. Även äldre rum som inte är åtgärdade tycker jag har fått en del sprickor här o där. Det är ju inga breda sprickor direkt men de kan sträcka sig ganska långt ändå (Ofta uppifrån och ner, dock sällan ända längst ner till golvet)

Är det vanligt att väggarna plötsligt får sprickor i gamla hus? Trä rör sig väl förvisso efter årstiderna om jag förstått rätt? Men jag har inte sett så många andra hus som har sprickor i sina väggar?
 
Många av mina väggar, trähus från 1930, har fått sprickor. Vissa med nyare ytskikt, andra äldre. Främst över radiatorerna, fönster och murstock. Har gjort om det mesta och försökt stabilisera skarvar och utsatta ställen så gott som möjligt.
 
Hammarfall skrev:
Många av mina väggar, trähus från 1930, har fått sprickor. Vissa med nyare ytskikt, andra äldre. Främst över radiatorerna, fönster och murstock. Har gjort om det mesta och försökt stabilisera skarvar och utsatta ställen så gott som möjligt.
Ok, samma som hos oss då med andra ord. Frågan är om den extremt torra sommaren gjort så att det blir så här eller vad det kan bero på? Nu har man ju satt på värmen ordentligt hemma igen..
Jag har fått en spricka precis jämter murstocken på ovanvåningen, alltså precis där vägg möter murstocken.. Det är gammalt ytskikt där tror jag, troligen trä tillsammans med tretex..

Även andra rum har dock fått små sprickor lite här o där. Både inner och ytterväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.