Hej,

Ja då har jag dragit på mig att köpa hus med ett tak som kanske eller kanske inte måste bytas inom snart eller lång tid (tillträde om 2 månader så får se hur illa det är ställt osv).

Föga förvånande så börjar man ju fundera på solpaneler, det är rätt bra med soltimmar på sydsidan av taket.

Men, jag har insett att integrerade solpaneler är för dyra och har för låg effekt för att det ska vara värt "designfaktorn".

Hur mycket jag än googlar har jag inte riktigt hittat om man kan ersätta takpannor med vanliga solpaneler (som brukar fästas på taken)? Eller exempelvis det finns billigare lösningar som kan ersätta takpannor för de områden där solpanelerna kan sitta.

Någon som vet? Tack på förhand.
 
Skulle nog själv byta till svart takplåt ex tp20 som är billig och sen sätta modulerna med normalt montage. Integrerade moduler tappar i effektivitet när det får begränsat med kylning.
 
  • Gilla
DanielRenoverar
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Skulle nog själv byta till svart takplåt ex tp20 som är billig och sen sätta modulerna med normalt montage. Integrerade moduler tappar i effektivitet när det får begränsat med kylning.
Tack för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.