Hej,

Kan inte alla som drabbats av fuktskada berätta lite om vad som var anledningen till skadan? Så kanske man kann hitta lite punkter att vara extra försiktig med vid badrumsbygge.

Vi har en fuktskada i ett nybyggt hus (byggt 2004). Anledning var bristfälligt tätskickt, dvs hantverkare slarvade lite med vattenbasserat roller tätskikt i dushhörna mot yttervägg på gips.

Då huset är relativt nytt borde entreprenör haft ansvar, men firman har gått omkull. Vår villaförsäkring betalar 60.000 kr, vi får betala 40 - 50.000 kr som självrisk (självrisk o ytor).
 
Nu blev jag lite nyfiken, på vilket sätt var det slarvat? För tunt? Inte heltäckande? Punkterat? Rörelser skivmateriel?
 
Hej,

Vi vet faktiskt inte exakt. Försäkringsbolagets utredning säger att skadeorsak är detta. De kom hit och tog bort en del plattor.

Kanske är det så att detta är den enda? anlednigen till vattenskada i ett så pass nytt hus?
 
Hejsan,
I vårat badrum som var klätt med våtrumstapet fanns en dushhörna som var skruvad i väggarna. Dessa infästningar var minst sagt briställigt tätade.... Annars allt ok trots att skarvar börjat resa sig!
 
skberg
Hej,

Jag är precis uppe i att renovera vårt badrum i vår bostadsrätt. Vi fann att fukthalten var för hög runt golvbrunnen och kände att det nog var tid att kolla upp detta. När vi lyft på klinkersen fann vi att vid en tidigare lagning av plattorna precis runt brunnen hade fuktspärren skadats. En klantig hantverkare trodde vi, men det verkar som om det är otroligt svårt att laga/byta ut klinkers utan att skada det underliggande tätskiktet. Jag undrar lite nu om man vid bytet av dessa klinkers hade blaskat på lite fuktspärr och låtit det torka, hade fuktskadan uppstått?
Nu har jag chans att få byta kakel och klinkers till något som jag själv valt, så ledsen är jag ju inte för att vi var tvugna att renovera. Det tråkiga är att det kommer att ta en evighet då vi just nu kör en avfuktare (Munters) som alldeles för långsamt torkar betongplattan... Jobbigt att duscha i diskhon i flera veckor... ;)

/sara
 
Våran skada var snarlik den som "jimnor" beskrev. Vi hade våtrumsmattor och en duschvägg som var slarvigt ditskruvad.
Badrummet var från -83 så det var ju dags för en renovering i vilket fall som helst.
 
Förra ägarna råkade ut för en frostplugg i vattenröret så det sprack. Dom la nya rör och på med nytt golv. När vi börjar riva i detta åtskilliga år senare är vissa bjälkar helt pulvriserade för att dom inte bytt ut det skadade virket. Vi fick tack och lov ersättning för det extra arbetet.
 
Kollat lite på husannonser; hur många av husen har inte oåtgärdade badrum sedan 70-tal eller mer. Min spontana gissning är att en väldigt stor del av de skador som finns beror på att man inte beaktar att allt man sätter in har en begränsad livslängd. Ett badrum från 90-talet är ju mer eller mindre slut på vissa punkter - men hur många tänker inte att det är ju "ganska nytt"
 
Alsti18 skrev:
Kollat lite på husannonser; hur många av husen har inte oåtgärdade badrum sedan 70-tal eller mer. Min spontana gissning är att en väldigt stor del av de skador som finns beror på att man inte beaktar att allt man sätter in har en begränsad livslängd. Ett badrum från 90-talet är ju mer eller mindre slut på vissa punkter - men hur många tänker inte att det är ju "ganska nytt"
Jo, vårt badrum var byggt 2004 och vi har en vattenskada nu!

Hu länge skall ett badrum förväntas fungera med dagens belastning untan vattenläckage? Jag tycker +10 år är rimligt......
 
Hmm.....

Det badrum som vi just har rivit ut hade tjära och papp som fuktspärr och målad puts/kakel som ytskikt. Det var byggt 1938, alltså 69 år gammalt och väggarna och golvet bakom var snustorra. Så ålder är inte alltid lika med fuktskada.

Med allt snack om gips, papper mögel och tätskikt hit och dit så är det nästan så att man undrar om man inte skulle bygga upp badrummet på samma sätt som de gjorde då igen :)
 
pinebar skrev:
Hmm.....

Det badrum som vi just har rivit ut hade tjära och papp som fuktspärr och målad puts/kakel som ytskikt. Det var byggt 1938, alltså 69 år gammalt och väggarna och golvet bakom var snustorra. Så ålder är inte alltid lika med fuktskada.

Med allt snack om gips, papper mögel och tätskikt hit och dit så är det nästan så att man undrar om man inte skulle bygga upp badrummet på samma sätt som de gjorde då igen :)
Intressant att du säger så, jag har funderat i samma termer. Hur kommer det sig att äldre hus verkar tåligare än de som byggs på 90- 2000 tal?

Min teori : (Jag är lekman i byggsektorn, men disputerad mikrobiolog, kan dvs mycket om mögel o hur de lever o trivs)

Det verkar finnas många historer om tex våtrumstapeter som tom sitter löst i fogar utan speciellt stora vattenskador från lite äldre hus, medans även helt nya hus med gips (under 5 år gamla) drabbas av relativt stora mögel/vattenskador. Då nya hus byggs med vattenbaserat tätskikt som målas/rollas på gips med papper och sen täcks in av kakel kan det kanse vara orsaken? Min teori är att det målade vattenbaserade tätskiktet är boven när det målas på gipspapper. I dushhörnor där det alltid mättas med vatten från kakelsidan tvingas vattnet i tätaskiktet diffundera till gipsen o vips....MÖGEL! Tack o lov för de nya BBV reglerna som stramar upp detta!

Någon fackman inom bygg får gärna kommentera min teori! Moderator? Jon Forumgud?
 
Jag har rivit 2 gamal badrum i mitt liv. Det ena i ett hus från -55. Här bastod väggarna av masonit spikad på råspont, kaklat på masoniten. Inga synliga skador på väggarna före rivning. Golvet var fuktsiolerat med asfalt på råspont, därefter ca 20mm cementliknande, ny asfalt, klinkers.

Det var fukskador under kaklet just vid kanten till det inkaklade badkaret, på ca 20x20cm (under blandaren) hade skadan gått igenom masoniten så att även råsponten var skadad.

I vårt nuvarande hus byggt på 30- talet men renoverat 1976. Här har jag rivit ett litet badrum. Byggt 1976. Asfalt på golvet, gick upp förbi badkaret till ca 150cm höjd. Sedan hade de satt gips UTANPÅ asfalten, mosaik på gipsskivan.

även här fanns det inga synliga skador innan vi rev. gipsskivan var krfatigt angripen ca 20cm upp från badkarskanten, men den var alltså helt oskyddad med tätskikt bakom sig. Det måste vara värre än ingen fuktspärr alls.

I golvet fanns det mycket kraftiga fuktskador (upptäcktes vid rivning), men de kom från köket som låg vägg i vägg. Kondensvatten från kyl/frys. Det hade ställt till allvarliga skador på bärande vägg (syntes dock inget förrän efter rivning). Så hos oss var kyl o frys en mycket värre fara än badrummet, trots att badrummet var totalt felkonstruerat.
 
Jag tror att hemligheten kan vara trä och att man förr i tiden inte duschade 2 ggr per dag allihop.

Om någon fukt kom igenom kaklet och putsen, så stoppades den hjälpligt av den tjärade pappen. Sedan hann den torka upp innan någon kom och duschade igen.
Bakom pappen och tjäran fanns överallt spontad träpanel. Den måste ju vara betydligt mer obenägen att mögla än papper på gips?

Och om fukten hann in i träet så vädrades den så småningom ut inåt i väggen (ingen diffusionsspärr av plast) eller tillbaka ut i badrummet.
 
pinebar skrev:
Jag tror att hemligheten kan vara trä och att man förr i tiden inte duschade 2 ggr per dag allihop.

Om någon fukt kom igenom kaklet och putsen, så stoppades den hjälpligt av den tjärade pappen. Sedan hann den torka upp innan någon kom och duschade igen.
Bakom pappen och tjäran fanns överallt spontad träpanel. Den måste ju vara betydligt mer obenägen att mögla än papper på gips?

Och om fukten hann in i träet så vädrades den så småningom ut inåt i väggen (ingen diffusionsspärr av plast) eller tillbaka ut i badrummet.
Att man förr inte dushade lika ofta är ju sant, men badrumen från förr sitter ju även kvar idag....så den teorin håller ju inte riktigt.

.
 
Har också rivit några gamla badrum och också konstaterat att det oftast är väldigt lite fuktproblem

Tror nog att det är bra med äldre lite otäta hus med spån i väggar, fukten kan kanske tas upp och transporteras iväg ?

Sen är det väldigt ofta det är badkar i de gamla badrumen och då måste ju fuktbelastningen bli _Mycket_ mindre på golv och i golv vägg vinkeln

Plasten är nog bra till mycket men husen mår kanske inte så bra av att vara helt täta (inte vi heller)

Mycket kanske och troende... men jag VET inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.