Hej!

Undrar en sak. Vi har köpt hus med uterum, dels med träväggar, dels med skjutbara glaspartier. Det är inte isolerat men håller i snitt fem grader varmare än utomhus.
Nu vill vi ha lite trevlig belysning där och undrar om man måste ha utomhusbelysning eller om man kan ha vanliga lampor där? Eluttag finns ju och så, men pga av fukt och så kanske man inte kan ha vanliga armaturer/bordlampor osv?

Tacksam för svar!

Jessawib
 
Från reglernas synvinkel är det "enkla" svaret att det ska vara lampor som tål miljön. IP21 är tillräckligt men de bör också vara avsedda för utomhusbruk med tanke på sol, kyla, fukt och annan påverkan som kan finnas. Är det risk för kondens gäller det att interna krypavstånd etc i armaturen är tillräckliga, plus att kan behövas dränering.

Men uterummet kanske är så tätt att det kan betraktas som ett helt torrt men kallt utrymme? Då är det bara kylan som kan bli problem i strömbrytare etc.

Är det stickproppsanslutna lampor är det naturligt och enkelt att hålla koll på dess skick. För fast anslutna lampor kan man behöva läsa på förpackningen och välja lite noggrannare.
 
Bo.Siltberg skrev:
Från reglernas synvinkel är det "enkla" svaret att det ska vara lampor som tål miljön. IP21 är tillräckligt men de bör också vara avsedda för utomhusbruk med tanke på sol, kyla, fukt och annan påverkan som kan finnas. Är det risk för kondens gäller det att interna krypavstånd etc i armaturen är tillräckliga, plus att kan behövas dränering.

Men uterummet kanske är så tätt att det kan betraktas som ett helt torrt men kallt utrymme? Då är det bara kylan som kan bli problem i strömbrytare etc.

Är det stickproppsanslutna lampor är det naturligt och enkelt att hålla koll på dess skick. För fast anslutna lampor kan man behöva läsa på förpackningen och välja lite noggrannare.

Tack för svar - jag skulle nog säga att det är torrt men kallt ;). IP21 förstår jag inte riktigt men antar att det är en standard på armaturer?
 
Bo.Siltberg skrev:
Men uterummet kanske är så tätt att det kan betraktas som ett helt torrt men kallt utrymme? Då är det bara kylan som kan bli problem i strömbrytare etc..
Jag tror det ska mycket otur till innan kylan i praktiken blir ett problem. Jag har/har haft flera fritidshus som varit kallställda vintertid. Ibland när man kommit dit mitt i smällkalla vinter kan det ha varit "frysboxtemperatur" inomhus. Har dock aldrig upplevt några (el) problem relaterat till detta.
 
Tackar!

Då vet jag lite mer. Känns som om jag skulle våga ha en vanlig bordlampa därute - åtminstone sommartid ;)

Tack!
 
  • Gilla
Micke Kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.