Tjäna!

Håller på och fyller upp poolen nu, och har en liten undran.
Går det att ta vanlig sand från sandlådan och hälla i det i vårat sandfilter, en basic 3?
Sand som sand! Eller??
Sandlådan vi har ska bort och då vore det kanon om man kunde ta några spadar och vräka i det i pumpen ist.
 
Jag hade provat. Tänker precis som du. Sand som sand.
 
Så länge kornen är lika stora är det inga problem. Annars lär det tätna när allt sedimenteras efter hand.
 
Ok.
Tackar för svar. Det är ungefär samma storlek. Bara att vräka i då! :D
 
sandlådesand brukar ha en fraktion på 0-2mm medans poolfiltersand brukar ligga på 0,4-0,6 eller 0,6-0,8.
Man vill inte ha mindre fraktion än 0,4 för det sedimenteras samt inte större fraktion än 0,8 gör att vattnet inte renas.

Sedan vet jag inte hur stor risken är att dom minsta fraktionerna spolas ut i poolen, beror nog på konstruktionen av filtret.
 
Lenkan1 skrev:
Ok.
Tackar för svar. Det är ungefär samma storlek. Bara att vräka i då! :D
Kanske var otydlig, men precis som Benjamin skriver är sandlådesand rätt olämplig. Om den är använd i sandlåda är den dessutom full av föroreningar du inte vill ha in i poolen.
 
Med tanke på hur sällan man behöver byta sandfiltrets sand är det ju bara köpa rätt prylar direkt......det handlar ju om ett par hundringar, en liten peng i sammanhanget.
 
Hehe. Jo, det är sant. Kostar inte många dollars. Fast vi har i våran dumhet bytt sand varje år, vilket man tydligen inte behövde :D Fast det är vårat/mitt fel att inte kolla upp hur ofta det ska bytas. Får susa iväg idag och handla en säck.
Tackar för svaren :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.