Jag ska koppla på vatten till en duschkabin i källaren och har därför köpt 2 st Vanette T-rörskopplingar på inrådan av butikspersonal. Någon som kan förklara varför det sitter två olika "klämringar" i ändarna där 16-mm rören ska in, den ena har en enkel klämring med innerdiameter 18 mm, medans den andra har en kralligare variant med en annan utformning och innerdiameter på 16 mm.
Ska man kapa de gamla rören så att de verkligen bottnar i T-kopplingen eller ska man ha nå´n mm "glapp"?

Är helt orutinerad på detta, så om det finns nå´t man ska passa sig för så lyssnar jag gärna!!

Tack för ev. hjälp!
 
Förstår inte riktigt din beskrivning av delarna. Om du har 16mm rör så är det antagligen 18mm T-kopplingar (eftersom 15mm och 18mm är nyare standard). Det finns klämringsförminskning från 18mm till 16 mm samt från 18mm till 15mm. Om det är en 18mm T-koppling du har (18-18-18). så skall du ha klämringsförminskningar till (16-15-16) i T-kopplingen. Det finns dock T-koppling med blandade anslutningar t ex (18-15-18). Klämringsförminskning är en del, sammasatt av två ringar som skall dela sig när man drar åt. I de två 16mm anslutningarna skall det vara samma delar, inte två olika. Jag drar klämmringarna då röret bottnat ordentligt, det gör inget om det är lite glapp bara ringarna inte klämms längst ut i ändan. Bra vvs video skola gratis online: http://www.gelia.se/upload/775/GV_02/My%20Video%20Player.swf
 
Hej,

Menar du Vatette?

En bild hade underlättat. Har du även köpt stödhylsor? Klämringarna ska sitta tight och bör således vara 16mm, 18 låter helt fel. Rören ska bottna i kopplingen.

Ska du använda slang mellan T-kopplingen och kabinen?

/J
 
Ok, det är antagligen gängat uttag för slangkoppling i mittuttaget. Som sagt en bild kanske :rolleyes:...
 
Om jag skulle fälla in ett stick på ett 16 rör, så skulle jag använda mig av ett styck Vatette 15 mm T koppling. Sen ta bort mutter och kona på två av anslutningarna, och därefter montera vattette övergångsmutter + kona 16-15.
Funkar ju även med 18 T som du har, men då behöver du 18-16 förminskningskona i två av anslutningarna på T-kopplingen
 
Redigerat:
Här kommer en bild, Vatette heter den mycket riktigt!

18 står det på de två motstående muttrarna, på den som på bilden pekar nedåt står det 15 och där har jag tänkt koppla på slang med R15(?) mutter.

Som sagt frågande till att det är två olika "klämringar"...?
 
Såg nu att det på den högra klämringen står 18x16, så jag gissar att det är en sådan klämringsförminskning du nämnde Ivedin? Då bör det alltså vara två sådana istället för en?
 
  • 2012-02-25-013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska du kapa in dig på ett 16-rör så ska du byta den vänstra klämringen till en likadan som den högra. Att montera en slang med planpackning på mittensticket kan fungara beroende på vilken packning som används, men är inte att rekommendera då tätningsytan på kopplingen är lite vass. Man vill gärna ha en koppling med planare tätyta.
 
OK, tack. Någon aning varför det levereras på detta sätt, båda var likadana!? Felpaketerat kanske.
Gällande mittensticket, vilken typ av packning är lämpligast, och är det en dålig idé att försöka plana den ytan?

Tack för all hjälp alla som svarat!!

Jo, jag har även köpt stödhylsor för 42 kr styck- helt hutlöst!
 
Redigerat:
Det verkar vara fel koppling du har fått. Det ser ut som 18-15-18 med klämringsförminskning till 18-15-16 alla avsedd endast för kopparrör, ingen för slang. Jag skulle inte försöka modifiera till slangkoppling (packningen kan glida av) utan skaffa rätt grejor. Det kan bli läckage och försäkringen kanske inte gäller alls om insallationen ej är fackmannamässigt utförd. Stödhyslor för 16mm är svindyra p g a gammal standard. Jag rekommenderar igen videon, det ger flera saker att tänka om man är helt orutinerad.
 
Finns det då en T-koppling som har lämplig anslutning för slang till duschkabin eller måste man köpa en någon form av adapter/övergång à 1288 kr exkl. moms?
 
Om den koppling du har verkligen kan användas till slangkoppling så ska den inte behöva modifieras. Kan inte din VVS butik svara om du måste ha en annan och vilken ?

Jag frågade sigro.se innan jag köpte och fick rätt delar.
 
Jo, fick ju bara lite stukat förtroende gällande Comfortbutikens kompetens gällande detta, då jag beskrev precis förutsättningarna och bad dem ge mig det jag skulle behöva. Nu kanske det är så att anslutningen på T-kopplingen ÄR lämplig till att ansluta en slang och det "bara" är den ena klämringen som är felaktig- kan någon utifrån bilden säga att den verkligen är olämplig?
 
Krilleman
Vatettes T-rör med 15mm stick för klämring är konsik på änden, alltså INTE gjord för en planpackning som det är på en R15 slanganslutning!!!

Risken är att du skär sönder gummi/fiber-packningen!
 
Tack för det! Men vad ska jag då ha? De snackade om nå´n planadapter som kanske passade, annars sa de att det brukar funka ändå...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.