Hallå!

Har en del frågor angående ventilationen i min stuga. Den är på ca 65 kvm och har s.k självdrag. Jag har inte installerat någon ventilation i den, det är dom förra ägarna som gjort detta.

Jag skulle vilja veta vad ni anser om den nuvarande ventilationen samt vad som kan göras i förbättringsåtgärder.

Under den första sommaren som stugan blivit nyttjad så tyckte jag det kändes som om allt stod stilla, väldigt stillastående luft! Nu när vintern anlänt så känns det mycket bättre. Om det har betydelse så visar fuktmätaren på värmepumpen just nu 25% (-5c ute).

Bifogar en bild på planlösningen och var det finns ventilation idag. Laddar även upp en bild på vad det är för sorts tallriksventil som sitter i alla rummen.

Det som inte är märkt som frånluft på bilden antar jag är Kaminen och köksfläkten (som fungerar som frånluft antar jag?)

Nedan följer några frågor som jag hoppas kunna få svar på. Skriv även gärna vad ni tycker rent allmänt.

1. Är det för många tallriksventiler / Tilluftsventiler?
2. Hur mycket kan man egentligen stänga dessa? Känns som mycket värme går till spillo...
3. Är Tallriksventilerna ett bra verktyg för tilluft eller rekommenderas byte till någon annan sort?
4. Är frånluften tillräcklig? Funderar på om man kanske ska installera annan frånluftsfläkt i badrummet som går konstant, samt kanske ytterligare en i köket.
5. Borde man inte kunna stänga i alla fall en av tallriksventilerna i kaminrummet?

Tacksam för tiden ni tar er! Mvh Anders
 
  • Flera ventilationskomponenter: en grå väggventil, en vit tallriksventil och vit ventilationstub.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av stuga med ikoner för tallriksventiler och en frånluftsfläkt markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det enda problemet du upplever att det är lite instängt på sommaren?

Värmer du upp hela stugan med en luftvärmepump? (året om/bara när du är där?)
Vad är det för typ av eldstad? Tar den tilluft utifrån eller från rummet?
 
P
Självdragsventilation är beroende av en värmekälla så att du upplever dålig ventilation på sommaren är normalt, då vädrar man på annat sätt.

Här kommer lite åsikter :)
  • Det är du som bor där testa att stänga tilluften vid kaminen när du inte eldar. Känns det bra så är det bra.
  • En fläkt i badrummet som går konstant är nog inte så dumt, speciellt om det finns ventilation i dörren så att den kan suga luft från hela huset.
  • Jag tycker antalet ventiler är helt ok.
  • Alla fläktar låter en massa. Självdrag är bra ur det hänseendet.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det enda problemet du upplever att det är lite instängt på sommaren?

Värmer du upp hela stugan med en luftvärmepump? (året om/bara när du är där?)
Vad är det för typ av eldstad? Tar den tilluft utifrån eller från rummet?
Varför jag skriver här är för jag inte kan något om ventilationens principer och vill höra vad andra säger.
Värmepumpen är den enda värmekälla som är på när jag inte är där. Brukar ha på den så det blir ca 15c i hela stugan.

Elementen är endast på sporadiskt och bara när vi är på plats, försöker dock undvika detta. Oftast när vi är där så är det kaminen som går på högvarv då frugan stör sig på fläktljudet från värmepumpen. Denna år då endast på nattetid för att hålla värmen i schack.Kaminen som är installerad tar, vad jag kan se, endast luft från rummet den är placerad i. Sitter bara hål på själva kamininsatsen som jag reglerar efter behov (inget spjäl).
 
P p.lundgren skrev:
Självdragsventilation är beroende av en värmekälla så att du upplever dålig ventilation på sommaren är normalt, då vädrar man på annat sätt.

Här kommer lite åsikter :)
  • Det är du som bor där testa att stänga tilluften vid kaminen när du inte eldar. Känns det bra så är det bra.
  • En fläkt i badrummet som går konstant är nog inte så dumt, speciellt om det finns ventilation i dörren så att den kan suga luft från hela huset.
  • Jag tycker antalet ventiler är helt ok.
  • Alla fläktar låter en massa. Självdrag är bra ur det hänseendet.
Tackar och bockar! Det är en liten springa mellan badrumsdörren och golvet, räcker detta eller ska jag kanske borra något mindre hål eller liknande?

Vilken hantverkargrupp är det egentligen som sysslar med installation av fläktar, ventiler och mätning av luft m.m?

Hur ska fördelningen mellan tilluft och frånluft vara? Tänker på antalt tilluftsventiler kontra frånluft som i mitt fall är desto fler av de förstnämnda.
 
Självdrag är ett missbrukat ord, för hus som saknar ventilation.
Självdrag har man när man eldar i en kamin, oljepanna el liknande.
Den varma skorstenen skapar ett sug som drar in luft genom ventilerna.
När man istället använder en fläkt för att dra ut luften, är det mekanisk ventilation.
 
  • Gilla
Anders7474 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Självdrag är ett missbrukat ord, för hus som saknar ventilation.
Självdrag har man när man eldar i en kamin, oljepanna el liknande.
Den varma skorstenen skapar ett sug som drar in luft genom ventilerna.
När man istället använder en fläkt för att dra ut luften, är det mekanisk ventilation.
Då är det mao ganska viktigt med en exempelvis paxfläkt som går kontinuerligt? Jag menar under långa perioder eldas det inte alls.
 
Fulkemisten
Ja. Det är rätt viktigt. Jag tror egentligen att du löser mycket av problemen genom att koppla om badrumsfläkten så att den går på lågvarv hela tiden, alternativt byter till en som har den funktionen om din nuvarande inte kan konverteras. De moderna går dessutom upp i varv vid fuktbelastning, t ex vid dusch. En elektriker fixar det där lätt åt dig. Springan under dörren bör vara ett par milimeter, 5 minst killgissar jag, upp mot 10 är bättre. Placeringen av tilluftsventiler ser som redan påpekats vettig ut.
 
  • Gilla
Carl-Johan Widmark
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Det är rätt viktigt. Jag tror egentligen att du löser mycket av problemen genom att koppla om badrumsfläkten så att den går på lågvarv hela tiden, alternativt byter till en som har den funktionen om din nuvarande inte kan konverteras. De moderna går dessutom upp i varv vid fuktbelastning, t ex vid dusch. En elektriker fixar det där lätt åt dig. Springan under dörren bör vara ett par milimeter, 5 minst killgissar jag, upp mot 10 är bättre. Placeringen av tilluftsventiler ser som redan påpekats vettig ut.
Ja en elektriker måste hjälpa mig eftersom jag antar det behövs ny kabeldragning till fläkten. Som det är nu så startar den bara om man tänder ljuset.
 
Ett annat alternativ är väl en köksfläkt med grunddrag.
 
  • Gilla
perle5 och 1 till
  • Laddar…
Har ytterligare en fråga som får gå under ventilation :)

Har träpanel som går lodrätt på husgaveln högst upp (kallvindspartiet). Mellan plankorna så är det några mm mellanrum och på det mittersta partiet så sitter det inga skivor bakom. Man kan med andra ord se in på vinden från utsidan. Är det gjort så för ventilationens skull eller kan det vara en miss? Jag funderar på om det är gjort ett tillfälligt hål där av hantverkarna när taket las om något år innan vi köpte det eftersom övriga partier har skivor bakom sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.