Hej!

Min grå ökar takten så jag måste fråga.

Ska bygga ett valmat tak, halv, skall sitta över entrén.
Längd 2800 djup 1900.
Jag kommer inte ha stolpar som går ner i backen så därför.

Tänkt förfarande:
Bygga konsol, 1000 mm ut från vägg 1000 mm ner efter vägg, snesträva så konsolen kommer att hålla, grovt mtrl, halv i halv och tappar & dylikt.

En ram av 90x90 limträ som ligger på konsolerna.

120x52 bonnsågade reglar som tak stolar.

Pärlspont som ligger med pärlan nedåt, takpapp och bandtäckt plåt.
verandaimg003.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller har ni några andra tips?
8x300 skruv för att fästa konsol och takstolen mot fasad.
En tanke var att ta takstolen som går vinkelrätt ut från fasaden, tappa in den i 3" plankväggen innanför panel & isolering...
 
Någon måste väl ha en synpunkt!?!?!?!?!?��
 
Förslaget ser snyggt ut. Antar att du tänker följa exempelritningarna så mycket som möjligt.

Jag har dock ingen aning om dimensioner och konstruktionen klarar det hela. På byggbeskrivningar.se finns många exempel på dimensionering av olika byggprojekt. Kanske finns något liknande exempel som du kan använda dig av. Så har jag själv gjort och även om ens eget projekt är lite annorlunda kan ändå exemplen vara tillräckligt lika för att man ska kunna få hjälp med dimensioneringen.

Två frågor från min sida:
Hur ser väggen ut? Du vill ju vara rätt säker att du fäster det hela i en stabil del av husets stomme och inte bara i panelen...
Varför prompt köra utan stolpar i fram? I mina ögon skulle det bara vara snyggare med stolpar om man ändå har en liten öppen veranda. De ska dock utformas i stil med resten och ev snickarglädje.
 
Har kopierat detaljerna som finns inne i huset och fört över dem till stolpar & räcke. Anledningen till konsol och inte till lång stolp i ytter hörnen är, lite luftigare samt att vi gillar konsol stilen lite bättre.
Skulle det visa sig efter några år att taket hänger ner sig så då får jag sätt i lång stolp.

Panel, 45 isolering, gammla panelen och 3" plank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.