Hej,
Hur fungerar det egentligen med fjärrkontroller för garageportsöppnare?
De flesta ligger på 433Mhz och använder rullande koder.
Eftersom jag handlat en öppnare på postorder som inte säljs i göteborg så kostar det 595:- + frakt 195:- för att köpa en extra fjärr från skånska byggvaruhuset (Det är en Liftmaster LM60).

Men skulle man kunna gå och köpa vilken 299:- fjärr som helst (med 433Mhz och rullande kod)?

T.ex.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=793078

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=1179&n=10

Nexas enklare fjärrserie ligger också på 433Mhz och använder koder.
Här är en för 119:- . Hade ju varit skitsmidigt om den fungerade.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=408023

Sedan står det ju i öppnarens instruktionsbok att den medföljande 3 kanals fjärren har en kanal förprogrammerad för öppnaren och de andra två kan man själv programmera till en likadan öppnare eller valfri öppnare med rullande koder.
Själva parningen går till så att man sätter öppnaren i learnläge och trycker på fjärren så lärs koden in i öppnaren.
 
Tja, som du säger, funkar det?

Om du inte vill köpa från motorleverantören (pga pris eller annat) så får du väl prova.

Själv skulle jag köpa sändare och mottagare tilsammans. Så vet jag att det funkar,
Om det inte funkar vet jag var jag skall reklamera.

Har annat att pyssla med på fritiden än att försöka programmera om fjärrkontroller.

//KoW
 
Angående kompabilitet mellan olika garageportsöppnare så har jag egentligen redan svarat på det själv.
Ja de är kompatibla

Angående NEXAs fjärrserie så har jag skickat frågan till nexa, men de kör troligtvis inte rullande koder.

Sedan en tredje fundering. Man kanske kan programmera in villarmets fjärr till garaget :)

Anledningen till att jag snålar är att fjärren som följer med öppnaren kommer räcka i 99% av fallen, men om man av någon anledning ska in i garaget när fjärren är ute med bilen så behövs det en lösning
 
Hur fungerar det med tex Carguards fjärrkontroller för billarm, kan en sån programmeras för att styra garageporten också? Har ju 3 knappar som inte används till bilens larm har jag för mig.
 
Det kan man ju fundera på.
Fick svar från Nexa att deras koder inte var kompatibla med något annat.
 
Oftas är det så att varje fjärrkontroll har en tillverkarkod som är unik för varje fabrikat, när koden sänds så skickas tillverkarkoden + det unika löpnummret. motagaren förväntar sig båda dessa nummer. Det är ju ett sätt att skydda sina produkter.
 
Sätt en vanlig strömbrytare i garaget för att öppna porten.
 
Helmersson skrev:
Sätt en vanlig strömbrytare i garaget för att öppna porten.
Blir ju lite svårt att öppna utifrån om strömbrytaren är inne i garaget....
 
Inget svar på din fråga men jag löste det så att jag köpte en startlåscylinder billigt på skroten med nyckel. Mätte vilka stift som kortslöt. Drog sen tråd till dessa och borrade sen hål i garageväggen så nyckeldelen tittar ut och sen är det bara att vrida på nyckeln så öppnar sig porten. Åker jag bort tar jag bara ur nyckeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
olle54 skrev:
Inget svar på din fråga men jag löste det så att jag köpte en startlåscylinder billigt på skroten med nyckel. Mätte vilka stift som kortslöt. Drog sen tråd till dessa och borrade sen hål i garageväggen så nyckeldelen tittar ut och sen är det bara att vrida på nyckeln så öppnar sig porten. Åker jag bort tar jag bara ur nyckeln.
Jo det finns ju nyckelbrytare att inhandla för en hundring, men jag är tveksam till hur de klarar väder och vind
 
Finns brytare som kopllas till vanliga låscylindrar. Sätt en med samma nyckel som till huset. Dom klarar väder och vind. Fungerar ju i ytterdörren...
 
thewolf skrev:
Finns brytare som kopllas till vanliga låscylindrar. Sätt en med samma nyckel som till huset. Dom klarar väder och vind. Fungerar ju i ytterdörren...
OJ låter som en dyrare lösningen än att köpa en ny fjärr för 500-600kr.
Men för nyfikhetens skull, vart hittar man en sån brytare?
 
En elgrossist borde ha det. Om jag kommer ihåg så ska kolla om jag hittar en. Vi monterade en sån på jobbet för ett tag sedan och jag har för mig att den gick på ett par tusen...
 
Bara en naken låscylinder kostar 500-700 spänn.

Protte
 
Nyckel är inget vettigt alternativ.
Bästa lösningen hittills verkar helt enkelt vara att köpa originalfjärren för 400kr (bäst pris jag sett)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.